Elektrizující potěšení z jízdy: Audi e-tron

Elektrizující potěšení z jízdy: Audi e-tron

Audi e-tron je prvním sériově vyráběným modelem značky se čtyřmi kruhy s čistě elektrickým pohonem. Společnost v San Francisku poprvé představila světové veřejnosti SUV vyšší třídy, které je elektrifikované, sportovní a svou praktičností připravené na každodenní provoz.

Audi e-tron je elektricky poháněné SUV pro sport, rodinu a volný čas. Má vnější délku 4901 milimetrů, vnější šířku 1935 milimetrů a vnější výšku 1616 milimetrů. Nabídka vnitřního prostoru a úroveň komfortu odpovídá typickému modelu značky Audi ve vyšší třídě. Díky rozvoru 2928 milimetrů nabízí Audi e-tron velkorysý prostor pěti osobám včetně jejich zavazadel. Celkový objem zavazadlového prostoru činí 660 litrů. SUV s elektrickým pohonem je tak připraveno i na cestování ve velkém stylu.

Skvělé výkony na každém povrchu: pohon a jízdní dynamika

Audi e-tron zahajuje svou hospodárností, sportovními výkony a mimořádnou kultivovaností novou éru vyspělé automobilové techniky. Dva elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem 664 N.m pohánějí elektrické SUV mimořádně dynamicky, s nulovými emisemi a téměř nehlučně. Během zlomku sekundy poskytují maximální hnací sílu, která umožňuje ohromující akceleraci. Audi e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 200 km/h.

Vynikající trakci a dynamiku na každém povrchu a za všech povětrnostních podmínek zajišťuje nová generace pohonu quattro. Vyspělý systém elektrického pohonu všech kol nepřetržitě a zcela variabilně optimalizuje rozdělování hnací síly mezi obě nápravy, a to během zlomku sekundy. Pro dosažení nejvyšší hospodárnosti používá elektrické SUV ve většině případů především zadní elektromotor. Vyžaduje-li řidič vyšší výkon, než může poskytnout zadní elektromotor, zapojí systém elektrického pohonu všech kol do přenosu hnací síly také přední nápravu. K tomu dochází rovněž předvídavě, tedy dřív, než nastane prokluz kol na kluzkém povrchu nebo v rychle projížděné zatáčce, případně před nástupem přetáčivého či nedotáčivého chování vozidla. Přednosti modelu Audi e-tron v oblasti jízdní dynamiky se v mimořádné míře uplatní zejména na povrchu s nízkou adhezí, například na sněhu.

Klíčovým faktorem pro sportovní charakter a vynikající příčnou dynamiku je nízké uložení komponentů pohonu co nejblíže středu vozidla. Akumulátorový systém je optimálně přizpůsoben rozměrům modelu Audi e-tron a v podobě nízkých, širokých modulů je umístěn mezi nápravami pod podlahou prostoru pro cestující. Díky tomu je těžiště modelu Audi e-tron v podobné výšce jako u sedanu. Rozložení hmotnosti mezi nápravy je s poměrem téměř 50:50 % dokonale vyvážené.

Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select může řidič měnit charakteristiku modelu Audi e-tron v závislosti na jízdní situaci, stavu vozovky nebo vlastních požadavcích výběrem jednoho ze sedmi režimů. Systém ovlivňuje také činnost sériově dodávaného vzduchového odpružení s adaptivními tlumiči, které nabízí velký rozsah nastavení mezi vynikajícím komfortem odpružení a sportovní ovladatelností s mimořádnou stabilitou. V závislosti na rychlosti jízdy a způsobu řízení se vzduchové odpružení individuálně přizpůsobuje nerovnostem vozovky a mění světlou výšku karoserie až o 76 milimetrů. Především při cestování na dlouhé vzdálenosti vylepšuje snížení karoserie aerodynamiku, což prodlužuje dojezd.

Vysoká hospodárnost: rekuperace, aerodynamika a elektronicky řízená chladicí soustava

Na jedno nabití akumulátorů ujede Audi e-tron ve zkušebním cyklu WLTP více než 400 kilometrů. Za vynikající hospodárností stojí především inovativní systém rekuperace, který prodlužuje dojezd až o 30 procent. Elektricky poháněné SUV dokáže získávat energii zpět dvěma způsoby: při uvolnění pedálu plynu, nebo při sešlápnutí brzdového pedálu. V obou případech pracují elektromotory jako generátory a přeměňují kinetickou energii vozidla Audi e-tron na elektrickou energii. Zpomalení až 0,3 g, k němuž dochází ve více než 90 procentech všech brzdných manévrů, zajišťují v elektrickém SUV výhradně elektromotory. Je-li hodnota zpomalení, vyžadovaná sešlápnutím brzdového pedálu, vyšší než 0,3 g, vstupují do hry kotoučové brzdy. Díky nově koncipovanému elektrohydraulickému ovládání, které Audi používá v sériově vyráběném elektromobilu jako první výrobce na světě, jsou jejich reakce mimořádně pohotové. Například při brzdění z rychlosti 100 km/h probíhá v modelu Audi e-tron rekuperace s maximálním elektrickým výkonem 220 kW, resp. brzdným momentem 300 N.m. To je více než 70 procent nejvyššího výkonu pro pohon. Tak vysoké hodnoty nedosahuje žádný jiný sériově vyráběný model. Systém elektrohydraulického ovládání brzdové soustavy rozhoduje na základě jízdní situace, zda bude SUV získávat zpět kinetickou energii prostřednictvím elektromotorů, kotoučových brzd nebo kombinace obou systémů, a to individuálně na každé nápravě. Přechod mezi brzděním elektromotory a hydraulickou brzdovou soustavou je plynulý a homogenní a pro řidiče nepostřehnutelný.

Rozhodující pro vysokou hospodárnost modelu Audi e-tron je také vytříbená aerodynamika. Skutečně výjimečným prvkem aerodynamického konceptu jsou virtuální vnější zpětná zrcátka, dodávaná na přání, která představují světovou inovaci v sériové výrobě osobních automobilů. Do jejich nosných ramen jsou integrovány malé kamery, jejichž záběry zobrazují v interiéru displeje OLED s vysokým kontrastem. Ostatní aerodynamická řešení plní svůj účel ve skrytu. Jedná se například o kompletní zakrytí spodní části vozu hliníkovými panely, které chrání vysokonapěťové akumulátory a vzduchové odpružení. Aerodynamický odpor vzduchu snižuje rovněž systém variabilního přívodu chladicího vzduchu, jehož součástí jsou vzduchové kanály pro chlazení předních brzd. Funkce chlazení je podřízena komplexnímu systému elektronického řízení provozních teplot jednotlivých komponentů, jehož součástí je i sériově dodávané tepelné čerpadlo. Díky tomu jsou zaručeny trvale vysoké provozní výkony i při vysokém zatížení, dlouhá životnost akumulátorů a možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem.

Díky virtuálním vnějším zpětným zrcátkům dosahuje Audi e-tron s cx = 0,27 vrcholné hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu v segmentu SUV. V porovnání se srovnatelným, konvenčně poháněným vozidlem prodlužuje tato hodnota dojezd na jedno nabití akumulátorů za typických provozních podmínek o 40 kilometrů.

Inteligentní koncepty pro domácí nabíjení i pro doplňování energie na cestách

Jako první sériově vyráběný automobil může být Audi e-tron nabíjen výkonem až 150 kW na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem (DC). Za půl hodiny tak může být vůz připraven na další etapu dálkové cesty. Alternativně lze elektrické SUV nabíjet střídavým proudem (AC) s výkonem až 11 kW, resp. na přání až 22 kW. Služba Audi pro nabíjení přitom poskytne majitelům vozů e-tron snadný přístup k cca 80 procentům všech veřejných nabíjecích stanic v západní Evropě (Česká republika bude začleněna následně) Pro nabíjení střídavým či stejnosměrným proudem, s výkonem 11 nebo 150 kW, postačí ke spuštění procesu pouhá jedna karta. S funkcí Plug & Charge, která bude následovat v roce 2019, bude postup ještě komfortnější, protože autorizace automobilu u nabíjecího stojanu a spuštění nabíjení proběhne automaticky.

Audi nabízí různá řešení pro nabíjení ve vlastní garáži. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze připojit jak k domácí elektrické síti s napětím 230 V, tak i k elektrické síti s třífázovým proudem a napětím 400 V. Na přání dodávaný systém connect zdvojnásobí nabíjecí výkon až na 22 kW. V kombinaci s kompatibilním systémem řízení spotřeby energie v domácnosti nabízí inteligentní funkce, jako je nabíjení v době s levnějším elektrickým proudem nebo nabíjení elektrickým proudem z vlastní sluneční elektrárny, pokud je dům vybaven fotovoltaickým zařízením. Prostřednictvím aplikace myAudi App mohou zákazníci Audi na svém chytrém telefonu ovládat všechny nabíjecí procesy a klimatizaci interiéru před zahájením jízdy.

Vizualizace elektrifikace: exteriér a interiér

Audi e-tron zrcadlí základní designérský styl značky Audi, avšak v modifikované podobě pro éru elektrické mobility díky novým, stylovým detailům. Audi e-tron má pro SUV s logem čtyř kruhů typickou masku chladiče Singleframe v osmiúhelníkovém designu s vertikálními příčkami. Těleso masky chladiče ve světle šedém odstínu platiny je téměř kompletně uzavřené. Na základě toho je Audi e-tron rozpoznatelné jako elektromobil. Čtyři horizontální žebra na spodním okraji světlometů Matrix LED vytvářejí pro e-tron specifický tvar světlometů pro denní svícení, které jsou poprvé integrovány přímo do světlometů. Expresivně tvarovaná oblast bočních prahů s černými ochrannými lištami na dveřích vizualizuje umístění akumulátorů, plnících roli energetického centra modelu Audi e-tron. Na zádi upozorňují lamely v širokém difuzoru na nepřítomnost koncovek výfukové soustavy. Nápis e-tron na víku zavazadlového prostoru a na přání i brzdové třmeny září oranžovou barvou, která signalizuje vysoké napětí.

Barevné ozdobné prvky v podobném duchu si mohou zákazníci na přání zvolit také pro velkorysý, světlý interiér, jehož design je ztělesněním sportovního charakteru, inteligence a lehkosti. Přístrojovou desku obklopuje velký oblouk zasahující až do výrazně prostorově tvarovaných výplní dveří. Oblouk harmonickým způsobem propojuje displeje virtuálních vnějších zpětných zrcátek, dodávaných na přání. Digitalizace v automobilu tím dosahuje nové úrovně. Tunel středové konzoly spočívá na otevřených bočních stěnách. Nad ní se zdánlivě vznáší opěrka ruky s integrovaným voličem provozních režimů pohonu, který řidič ovládá dotykem palce a ukazováčku. Lehkost se zde snoubí se sportovním charakterem.

Celá přístrojová deska je výrazně zaměřena na řidiče a směrem k němu jsou natočeny také oba displeje MMI touch response, které nahrazují téměř všechny konvenční ovládací prvky. Alternativně lze velký počet funkcí aktivovat hlasovým ovládáním s rozpoznáváním hovorové řeči. Díky sériově dodávanému panelu přístrojů Audi virtual cockpit dostává řidič veškeré informace v přehledně uspořádaném a ostrém grafickém zpracování s vysokým rozlišením, přičemž má na výběr dva režimy zobrazování. Na přání dodávaný panel přístrojů Audi virtual cockpit plus nabízí třetí režim zobrazování, v němž je hlavní pozornost zaměřena na elektrický pohon. Rozsáhlá komfortní výbava ve spojení s velmi kvalitními materiály a precizním zpracováním proměňuje elektrickou mobilitu v prémiové zážitky.

Síťové propojení na nejvyšší úrovni: informační, zábavní a asistenční systémy

Na českém trhu je model Audi e-tron sériově vybaven highendovou multimediální centrálou MMI Navigation plus včetně rychlého připojení k internetu LTE Advanced a hotspotu WLAN. Navigační systém předkládá inteligentní návrhy cílů na základě dříve projížděných tras. Ideálně jej doplňuje plánovač trasy e-tron, který ukazuje vhodné trasy s potřebnými nabíjecími stanicemi. Navigační systém přitom zohledňuje kromě stavu nabití akumulátorů také dopravní situaci a vypočte čas příjezdu včetně doby nezbytné pro nabíjení.

Řízení zpříjemňují a usnadňují četné asistenční systémy, například sériově dodávaný asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje řidiče v jeho snaze o hospodárnou jízdu předvídavými pokyny na panelu přístrojů Audi virtual cockpit a automatickou rekuperací. Systém rozpoznává dopravní situaci a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, navigačních dat a informací z komunikace „car-to-x“. Ve spojení s asistentem pro hospodárnou jízdu dokáže Audi e-tron navíc předvídavě zpomalovat a zrychlovat. Za asistenčními systémy stojí centrální řídicí jednotka asistenčních systémů, která nepřetržitě vypočítává přesný obraz okolí. V závislosti na výbavě používá k tomuto účelu data z až pěti radarových senzorů, šesti kamer, dvanácti ultrazvukových senzorů a laserového skeneru.

Jako první model značky umožní Audi e-tron svým zákazníkům od druhé poloviny roku 2019 objednávat po internetu další nové funkce – podle aktuální potřeby a v jakýkoli okamžik. Například světlomety LED bude možné aktualizovat na verzi Matrix LED s inteligentně řízenou funkcí dálkových světel, výbavu mohou rozšířit nové asistenční systémy či dodatečné funkce informačního a zábavního systému, například přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+ nebo Audi smartphone interface.

První vozy budou dodány zákazníkům na konci roku 2018

Audi e-tron sjíždí z montážní linky bruselského závodu, který se může pochlubit neutrální bilancí emisí CO2. První vozy dorazí do České republiky na přelomu roku 2018 / 2019. Přesná cen ještě nebyla stanovena, ale očekává se   přibližně 2 000 000 korun.

Více informací o modelu Audi e-tron naleznete na www.e-tron.audi.

Heslo zní: #TheCharge2018

Zdroj informací

Audi a NejBusiness.cz

Datum

27. září 2018

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.8576 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál