V polovině srpna se na letišti v Přibyslavi konala výstava hasičské techniky Pyrocar 2018. Na ní se ve světové premiéře představila dvě nová vozidla společnosti TATRA TRUCKS, která jsou určena pro hasiče a záchranářské jednotky. S nimi kopřivnická automobilka představila i nová konstrukční řešení.
První novinkou byl hasičský speciál nové obchodní řady TATRA TERRA. Jde o přímého pokračovatele vozidel obchodních řad T 815, T 815-2 a TERRN01. Design a konstrukce vozidla je podřízena technologii malosériového výrobce speciálních vozidel.
Při konstrukci vozidel TATRA TERRA byl kladen důraz na robustnost, odolnost, dlouhou životnost a jednoduchou obsluhu i ovládání. Nový je jak exteriér, tak interiér modernizované kabiny, pro potřeby hasičských a záchranářských vozidel doplněné o boční panely překrývajícími prostor mezi kabinou a nástavbou. Skelet kabiny byl zcela přepracován a plní nejnovější standardy mezinárodní normy EHK 29, včetně bariérové zkoušky na přední sloupky kabiny. Čelní sklo je nově do skeletu kabiny vlepeno. Nově jsou řešeny závěsy dveří s omezovači.
Významným přínosem nové kabiny je zvětšený prostor pro posádku vozidla, a to díky její zvětšené celkové délce. Prodloužil se také prostor mezi přístrojovou deskou a sedadlem velitele vozu. Nová TERRA má sjednocenou přístrojovou desku s řadou TATRA FORCE, a to včetně topné klimatizační jednotky, jejího ovládání a nového sdruženého přístroje pod volantem. I prvky interiéru kabiny doznaly změn – nové jsou výplně dveří, jinak jsou řešena odkládací místa i prostor kolem přístrojové desky, vnitřní i vnější osvětlení je nyní zajištěno LED technologiemi.
TERRA představená na Pyrocar 2018 byla vybavena známým a osvědčením vzduchem přímo chlazeným tatrováckým osmiválcem o maximálním výkonu 325 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Uživatelé si budou moci zvolit i mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou s manuálním nebo elektronickým řazením, na přání bude k dispozici i retardér. Konstrukce nového vozidla TATRA TERRA je však připravena i pro možnou zástavbu kapalinou chlazených motorů pro vybraná teritoria.
Nové hasičské a záchranářské vozidlo TATRA TERRA je schopné bez úprav brodění až do hloubky 1200 mm. V hasičské nástavbě, kterou vyrobila společnost THT Polička, sebou veze 4 tisíce l vody a 240 l pěnidla.
Premiéru měla na výstavě Pyrocar 2018 také TATRA FORCE s modernizovanou kabinou. Na první pohled je patrný modifikovaný tvar střechy zlepšující jízdní profil. Nejvýznamnější konstrukční úpravou nové kabiny je však podstatně zvětšený prostor pro posádku, především mezi palubní deskou a prostředním dvojsedadlem – konstruktéři v Tatře tak zareagovali na jeden z klíčových požadavků uživatelů. Významně zvětšený prostor v interiéru vznikl díky komplexnímu přepracování hnacího traktu vozidla – motor byl posunut více za kabinu, mezinápravový diferenciál se přesunul před přídavnou/sestupnou převodovku.
Nově je v přístrojové desce nabízen sdružený displej pod volantem. Novinkou jsou rovněž výplně dveří i konstrukce dveřních pantů a jejich omezovačů. Modernizovaná TATRA FORCE rovněž dostala hlavní i mlhové LED světlomety a integrované prvky denního svícení, nová je i čelní maska.
Jak zcela nový model obchodní řady TATRA TERRA určený pro hasiče a záchranáře, tak TATRA FORCE s modernizovanou kabinou vhodná pro stejný segment, využívají identický podvozek tzv. tatrovácké koncepce vozidla v nejmodernějším provedení doplněný o pneumatický systém odpružení všech náprav a brzdový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech. Hnací trakt obou modelů vozidel je opět identický: vzduchem přímo chlazený originální motor TATRA, automatická převodovka Allison a přídavná/sestupná převodovka TATRA. Obě řady vozidel však mohou být na přání zákazníka nebo kvůli zvyklostem v určitém teritoriu vybaveny kapalinou chlazeným motorem či manuálně řazenou převodovkou, včetně elektronického systému řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN. V interiéru kabin obou vozidel jsou v rámci unifikace instalovány také identické přístrojové desky i ostatní prvky ovládání vozidla – což je výhodné pro zákazníky, kteří si pro své potřeby vyberou oba typy vozidel pro různý typ určení.
Díky neustále vyvíjenému podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla s vysokými unifikačními dopady, a především díky možnostem jemného naladění systému pneumatického odpružení všech náprav disponují vozidla TATRA vynikající jízdní stabilitou. Průjezd rychlých zatáček, vyhýbací manévr či jízda v kruhu je u vozidel TATRA významně jistější a dynamičtější než u konkurenčních vozidel s „tradiční" rámovou konstrukcí podvozku, která musí být již ze své podstaty poddajnější v krutu a ohybu.
Jízdní stabilita je nejen u vozidel sloužících primárně v hasičském a záchranářském sektoru extrémně důležitým faktem. Při co možná nejrychlejší a nejbezpečnější jízdě do místa pracovního nasazení je právě stabilita vozu jedním rozdílových prvků, kterým vozy TATRA přinášejí uživatelům provozně vyšší přidanou hodnotu.
Na výstavě Pyrocar 2018 byla k vidění i další novinka, která vznikla ve spolupráci renomovaného rakouského výrobce hasičských nástaveb, zařízení a průmyslových vozidel Rosenbauer a kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS. Výsledkem je unikátní čtyřnápravový hasičský speciál TIGON určený do extrémních podmínek a těžkého terénu průmyslových provozů, jako jsou například doly či rafinérie. TIGON je postaven na čtyřnápravovém podvozku TATRA FORCE s pneumatickým odpružením všech náprav. K dispozici může být i verze s pěti nápravami. Technická hmotnost speciálu TIGON dosahuje hodnoty 43 t. Celková délka vozidla je 12,2 m, výška 3,7 a šířka bezmála 3 m. Zajímavostí je instalace vodních trysek na podvozku, které jej mají chránit před sálavým teplem od země. Čtyřdveřová dvoukabina FORCE je pětimístná (1+2+2). Vozidlo je obuto do pneumatik rozměru 24.00 R21 a má redukce v nábojích kol. Více než šestnáctilitrový šestiválec Volvo s maximálním výkonem 515 kW je schopen TIGON pomocí automatické převodovky Allison a přídavné/sestupné převodovky TATRA rozjet na maximální rychlost 120 km/h. Vozidlo disponuje tzv. pump-and-roll funkcí, která umožňuje provádět plnohodnotného hašení za jízdy. Hasicí nástavba Rosenbauer pojme 9 tisíc l hasební vody a 3,5 tisíce l pěnidla.
TATRA TRUCKS a.s. a NejBusiness.cz
Foto: TATRA TRUCKS a.s. a Požáry.cz
30. srpna 2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....