Malí a střední exportéři dobývají průmyslové trhy, nevyužívají ale veřejných zakázek

Malí a střední exportéři dobývají průmyslové trhy, nevyužívají ale veřejných zakázek

Čtyři malí a střední vývozci z pěti exportují pouze na podnikové trhy a jen 4 % využívají příležitostí trhu veřejných zakázek v zahraničí. Roste rovněž chuť rozšiřovat exportní destinace, třetina firem vyváží již do jedenácti a více zemí. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si nechalo vypracovat Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spolu s agenturou CzechTrade a Asociací malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR). Nejvyhledávanější státní podporou v exportu jsou podle něj služby agentury CzechTrade. Průzkum také potvrdil rostoucí obavy firem ze zajišťování kurzových rizik.

„Nejvýznamnější formou státní podpory exportu je podpora prezentace firem v zahraničí, která oproti loňskému roku ještě nabyla na důležitosti. Celkem 52 % malých a středních podniků tuto pomoc oceňuje nejvíce, zásadní jsou podle nich i informační servis, asistenční služby v zahraničí, exportní pojištění, financování a vzdělávání,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Naopak největší bariéry, s nimiž se firmy při vývozu potýkají, představují kurzy, kurzové riziko a byrokracie. „Firmy očekávají od státu nepřímou podporu exportu. Ta by podle nich měla mít především podobu snížení daňové a administrativní zátěže, podpůrné obchodní politiky a prezentace v zahraničí,“ dodává ministr Hüner.

Z šetření výzkumné agentury IPSOS na vzorku 398 malých a středních exportérů vyplývá, že firmy jsou závislé na EU, zejména na Německu, stále více se ale objevuje i tendence vracet se na trhy SNS, kde v posledních pěti letech došlo vlivem ekonomických problémů v Rusku k velkému propadu. 13 % firem vyváží do 21 a více zemí a dalších 19 % exportuje do jedenácti a více zemí, což je meziroční nárůst o plnou třetinu.

Průzkum ukazuje meziroční dvojnásobný nárůst významu kurzového rizika spojeného s ukončením intervenčního režimu a rovněž to, že firmy nevnímají podporu exportu pouze ve formě marketingové nebo finanční podpory přímého vývozu. Kromě exportně orientované obchodní podpory v zahraničí vyžadují stále více změnu podmínek spojenou s administrativní zátěží, vývojem nových produktů a jejich výrobou v domácím prostředí.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu dodává: „Přímé exportní nástroje a podpůrná aktivita v zahraničí ztrácí efekt, pokud malým a středním firmám neodlehčíme od přebujelé byrokracie a nevytvoříme jim zázemí pro rozvoj výrobních kapacit. Obstát dnes v zahraničí znamená, že musíme začít doma a propojit exportní, investiční a inovační podporu. Jinak nám hrozí, že budeme mít dobré exportní nástroje, ale nebude co prodávat, protože naše výrobky nebudou konkurenceschopné.“

Průzkum potvrzuje, že jsme průmyslově orientovanou zemí, neboť 83 % z celkového objemu exportu směřuje na podnikové trhy (B2B), pouze 13 % zboží končí ve spotřebitelském segmentu (B2C) a jen 4 % vyvážených produktů jsou určena pro veřejné trhy v zahraničí (B2G).

Z šetření dále vyplynulo, že oproti předchozímu období stoupl počet firem (z 63 % na 85 %), které kromě státní podpory využívají také vlastní pracovníky přímo v místě exportu. Mírně roste obliba bank pro podporu exportu a také Ministerstva průmyslu a obchodu.

Letošní výzkum opět potvrdil dlouhodobě vysokou znalost služeb agentury CzechTrade mezi exportéry (97 %). Mezi nejvyužívanější služby patřila v loňském roce podpora účasti na výstavách a veletrzích, jejíž obliba oproti předchozímu období stoupla o 12 %. Společnou prezentaci firem využilo celkem 67 % malých a středních podniků.

„CzechTrade ze své pozice hlavního partnera malých a středních firem napomáhá procesu diverzifikace exportu, kdy 1/3 firem vyváží do více než 11 zemí a polovina do více než 6 zemí,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

„Firmy si začínají uvědomovat, že bez dobré znalosti místních poměrů, partnerů a zákazníků, zákonných regulací, jazyka a také například bez průzkumu trhu lze na zahraničních trzích uspět jen velmi těžko. Jsem rád, že jim k tomu pomáhá CzechTrade, který jim díky svému statutu vládní agentury umožňuje snadněji navazovat kontakty a působí důvěryhodně,“ dodává Doležal.

Zdroj informací

CzechTrade a Nejbusiness.cz

Datum

18.6.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. července 2025

Program turistických voucherů pro Jeseníky přinesl regionu téměř 300 milionů korun

rogram turistických voucherů pro Jeseníky realizovaný Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci...

11. června 2025

SÚIP: V roce 2024 provedl bezmála 19 000 kontrol a udělil pokuty za téměř 470 miliónů

Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...

6. června 2025

První vysokorychlostní trať v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

4. června 2025

Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...

16. května 2025

Samsung přebírá špičkového globálního výrobce HVAC zařízení FläktGroup

Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

O platformě Trh firem




Reklama

Page generated in 1.7379 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál