Které pracovní pozice v Praze jsou nejžádanější? Kde je nevětší absence pracovní síly? Za první čtvrtletí roku 2018 to byly suverénně pracovníci v oblasti výstavby budov. České stavebnictví se s tímto problémem potýká dlouhodobě a stavební firmy často kvůli nedostatku lidí musí odmítat zakázky. Zároveň roste cena práce, protože společnosti s dostatečnou kapacitou si mohou dovolit říct si o více peněz. Když se k tomu připočtou i vyšší ceny stavebních materiálů je jasné, že se to musí odrazit i na ceně finálního produktu. Například u totožného bytového domu vzrostly meziročně celkové náklady o 16 procent.
Podle údajů Svazu podnikatelů ve stavebnictví odešlo od roku 2010 do konce roku 2016 ze stavebnictví přibližně 65 tisíc lidí. A pátrání po příčinách není nijak obtížné. Na jedné straně je to určitě odliv kvalifikovaných lidí do zahraničí, kde dosáhnou vyšších příjmů. Jednoznačně největší vliv má ale bezesporu dlouhodobý nezájem mladých lidí o technické profese. Roli státu tak musí vzít do rukou samotné stavební firmy. Ty, aby vůbec mohly obstát na trhu a zakázky včas realizovat, musí investovat poměrně velké finanční prostředky do spolupráce se školami, protože jen tak dokáží udržet kvalitu svých zaměstnanců. Nezájem studentů o tento obor navíc vede školy logicky k tomu, že některé klíčové stavební obory úplně zavírají a vyhlídky na opětovný rozmach tradičních řemesel tak nejsou vůbec radostné.
Největší bolestí je pro velké stavební firmy zejména jejich portfolio odborných subdodavatelů, tedy řemeslných firem, které mají zásadní vliv na zdárnou finalizaci staveb. Obkladači nebo třeba fasádníci se stávají doslova horkým zbožím a cena jejich práce díky vysoké poptávce závratně roste. Stavební firmy jsou tak často nuceny pečlivě zvažovat zakázky a vybírat si takové obchodní příležitosti, které zvládnou v termínu a bez případných sankcí ze strany investora. U realizace bytových domů jsou navíc logicky velmi vysoké požadavky na kvalitu, na nejrůznější normy či dodržení termínu, což vede stavební firmy k tomu, že mnohdy dají předost jednodušším projektům, mezi které patří například výrobní haly či jiné průmyslové objekty. Mají zde zaručen vyšší zisk a mnohem jednodušší proces výstavby, na který není potřeba tolik kvalifikovaných lidí.
Velmi dobře je možné situaci na trhu popsat na konkrétním příkladu. Když jsme si porovnali náklady dvou identických bytových domů v projektu Jižní výhledy pražských Stodůlkách, meziroční rozdíl v nákladech na výstavbu byl výrazně odlišný. Dům, který se staví letos, vyjde nákladově o 16 procent dráž, než naprosto stejný dům, který jsme realizovali vloni. A největší podíl má bezesporu mnohem vyšší cena práce. Zároveň se zde ale promítly i vyšší vstupní náklady na materiál. Například ceny železných výztuží včetně vázání či přípravy bednění během dvou let vyskočily o téměř 40 procent. A je logické, že všechny tyto aspekty se samozřejmě musí projevit i na koncové ceně pro zájemce o nové bydlení. Na jedné straně tedy ceny bytů žene nahoru výrazně vyšší poptávka díky absenci bytů na trhu, na straně druhé k růstu cen přispívá žalostný stav stavebnictví jako takového.
CENTRAL GROUP a NejBusiness.cz
8.5.2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....