Přímý prodej je celosvětově uznávaná regulérní forma podnikání. Představuje zajímavou příležitost pro každého, kdo potřebuje stálý příjem nebo si chce jen trochu finančně přilepšit. Není omezen věkem, pohlavím ani dosaženým vzděláním. Všichni dostávají stejnou příležitost a je jen na nich, jak s ní dokážou naložit. To platí zejména u dynamické formy přímého prodeje, tzv. Multi Level Marketingu. Ten je vedle standardního přeprodávání produktů a získávání marže založen na tvorbě vlastní obchodní sítě, na spravedlivém systému odměn a dalších benefitech. V ČR se přímému prodeji jako takovému věnuje více než 288 tisíc lidí. Za rok 2016 dosáhl obrat v oblasti přímého prodeje 6,8 miliard korun.
Je známý také jako víceúrovňový či síťový marketing (network marketing). Jde o legální marketingovou strategii a oblíbenou tzv. dynamickou formu přímého prodeje. Prodej výrobků koncovým zákazníkům zajišťují smluvní distributoři, kteří se snaží oslovit další prodejce a rozšířit s jejich pomocí síť nezávislých distributorů. Zisk je založen jednak na obratu z prodeje zboží koncovému zákazníkovi, jednak na provizích z obchodu dalších prodejců, které distributor do systému přivede. Cílem tedy není pouze vytvoření zákaznické sítě, ale i sestavení vlastní obchodní sítě (odtud síťový marketing).
Princip spočívá v tom, že distributor prodává produkty (např. kosmetiku, zdravou výživu, doplňky stravy apod.) společnosti, kterou zastupuje, přičemž rozdíl v ceně představuje jeho zisk. Jeho marže tak může činit i 20 až 30 %. Dodatečné provize a bonusy, typické právě pro formu MLM, které dotyčný získává navíc za zaškolování a pomoc nováčkům, jsou závislé na počtu získaných nových prodejců a objemu prodaného zboží. Čím více aktivních prodejců se distributorovi podaří pro firmu získat a předat jim know-how, tím více provizí a odměn od společnosti samotné dostane.
Multi Level Marketing bývá mnohdy nesprávně zaměňován za pyramidovou hru neboli letadlo. Ty jsou na rozdíl od MLM nelegální (v ČR stejně jako v mnoha jiných státech jsou zakázané) a jsou založeny na víceúrovňové struktuře lidí, jejichž cílem je vydělat na těch, kteří se připojí po nich. Zisk přitom neplyne z prodeje zboží či produktu, ale výhradně z nabírání nových členů, kteří musí zaplatit zpravidla vysoký vstupní poplatek. Ten, kdo nového člena do systému přivede, si část jeho poplatku nechá a zbytek posílá výš, postupně až na vrchol pyramidy. Protože je trh omezený, nemůže systém tohoto typu fungovat donekonečna a dříve či později se hroutí.
Na českém trhu v současnosti působí desítky zejména mezinárodních firem, jejichž obchodní model je založen na přímém prodeji, což o nich možná mnozí ani netuší. Nejčastěji se s nimi lze setkat např. v oblasti kosmetiky a parfémů (k nejúspěšnějším firmám u nás patří třeba Avon Cosmetics, Oriflame, Amway či Mary Kay), zdravé výživy, doplňků stravy a zdravého životního stylu (např. LR Health & Beauty, JUST CZ či Herbalife), vybavení domácnosti (např. Vorwerk či Zepter), ale i u finančních produktů a služeb (např. ZFP Akademie). V ČR se přímému prodeji věnuje více než 288 tisíc lidí. Za rok 2016 dosáhl obrat v této oblasti 6,8 miliard korun.
Spolupráce v oblasti přímého prodeje je velice zajímavá a motivující, nespornou výhodou je výrazná časová flexibilita a dostatek volného času. O tom, kdy se bude distributor činnosti věnovat a kolik energie do ní vloží, rozhoduje každý sám za sebe. A tomu pak odpovídá i ohodnocení. Spolupráce je vhodná pro studenty, matky na mateřské dovolené, aktivní seniory, ale i jako přivýdělek k HPP. Většina úspěšných a speciálně na MLM zaměřených společností navíc zaručuje propracovaný vzdělávací systém napomáhající k vybudování úspěšného podnikání a další osobní rozvoj, podpůrný tým, atraktivní a motivující systém odměňování a bonusů. Během poměrně krátké doby (oproti „klasickému“ podnikání) lze díky MLM získat i velmi atraktivní pasivní příjem – jeho výše závisí na čase a energii, které lidé do prodeje vloží.
Při zahájení činnosti je nutná jen malá nebo dokonce vůbec žádná počáteční investice a jen minimální další výdaje. Díky formě MLM si lze vybudovat podnikání ve více zemích světa a – což je dnes velmi důležitý faktor – při rozjezdu podnikání nenese distributor prakticky žádné podnikatelské riziko. „Multi Level Marketing v současnosti představuje moderní formu kariéry. Nabízí vysokou flexibilitu a je zajímavou alternativou k tradičnímu pracovnímu modelu. O intenzitě spolupráce u nás rozhoduje individuálně každý LR partner podle svých časových možností, ale i podle toho, jestli si chce jen přivydělat nějaké finance k hlavnímu příjmu, nebo chce dosahovat na příjmy vysoké, v podstatě manažerské. Neklademe nikomu žádná omezení, všichni mají stejné podmínky, takže je na každém LR partnerovi, jak jich dokáže využít ve svůj prospěch,“ říká Ivona Selníková, generální ředitelka společnosti LR Health & Beauty, která je v České republice třetí největší společností přímého prodeje v oblasti krásy a zdravého životního stylu. „Ani rekordně nízká míra nezaměstnanosti na českém pracovním trhu nezpůsobila pokles zájmu o přímý prodej v oblasti MLM. Jsme přesvědčeni, že za to vděčíme již zmíněným zajímavým a velice motivujícím benefitům této práce, které jsou pro Čechy při výběru zaměstnání velice důležité a mnohdy rozhodující. S pozitivním vývojem v oblasti rozvoje této formy obchodu proto počítáme i v dalších letech,“ dodává na závěr generální ředitelka LR Health & Beauty Ivona Selníková.
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....