Fenomén franšízy aneb efektivní podnikání v ČR roste

Fenomén franšízy aneb efektivní podnikání v ČR roste

Franšíza se po celém světě těší velké oblibě. V USA bylo v roce 2017 podle analytického serveru Statista.com provozováno 745 290 zařízení tohoto typu, ve kterých pracovalo necelých 8 milionů lidí. V Česku je v současné době podle České asociace franchisingu zhruba 270 franšízových značek a předpokládá se, že číslo bude stoupat. Hlavní výhodou tohoto podnikání je velmi dobré povědomí o značce, zákazníkem oblíbený produkt, snazší financování, a pokud jsou rozumně nastavené smluvní podmínky a dobré umístění provozovny, i téměř bezproblémová konkurenceschopnost.

Podle poradenské společnosti Profit System Franchise Services zhruba 65 % franšízových konceptů v Česku bylo na základě dat z roku 2015 českého původu. Nejvíce je franšíza využívána v gastronomii a v oblasti oděvů a obuvi.

Známá značka a oblíbený produkt

Přijít na trh s novým produktem a novou značkou a úspěšně zaujmout dostatečně velký počet zákazníků nebylo velkým problém v 90. letech. Dnešní situace v Česku je ale bohužel spíše opačná. Trh je v mnoha oborech nasycený a úspěšných nových hráčů přichází velmi poskrovnu. Z toho důvodu velká část lidí uvažujících o novém byznyse, volí raději podnikání pomocí franšízingu. „Hlavní výhodou je velmi dobré povědomí zákazníků o zavedené značce i o jejích produktech. Franšízanti tak nemusí vynakládat závratné finanční částky a nadměrné úsilí nutné pro úspěšné uvedení nového brandu na trh. Rozjezd nové pobočky již osvědčené značky pod dohledem zkušeného franšízora má vyšší potenciál uspět a být tak efektivním způsobem podnikání,“ uvádí Alex Kral, ředitel CrossCafe original, které jako franšízor poskytuje franšízovou licenci již 23 kavárnám.

Know-how prověřené trhem

Kvalitní informace ve světě podnikání mají cenu zlata. V případě rozjezdu nové franšízy máte k dispozici zkušeného obchodního partnera a širokou škálu různě zaměřených školení. Výhodou je tak výrazná minimalizace podnikatelských rizik a již ověřená konkurenceschopnost nabízených produktů. „Franšízant dostává ucelený a velmi podrobný návod, jak podnikat, jaké produkty vyrábět a jak je prezentovat. Dopředu má povědomí o míře úspěšnosti jednotlivých produktů u zákazníků. Jeho starosti se tak zužují hlavně na výběr vhodného místa provozovny s pravděpodobností co nejvyšší návštěvnosti, na udržování kvalitního týmu zaměstnanců, lokální inzerci, na které se podílí, a efektivní tok financí,“ říká Alex Kral.

Dostupnější úvěry, leasing i pojištění

Další výhodou ohledně vynakládaných financí je lepší dostupnost úvěrů, leasingu i pojištění. „Pokud se investor rozhodne pro franšízu a kvůli počátečním investicím žádá banku o úvěr, ve velké většině případů k němu bude banka vstřícnější, než kdyby jí představoval zcela nový podnikatelský projekt, který zatím existuje pouze na papíře. Obecně řečeno, banky raději půjčují na provoz již zavedeného podnikatelského konceptu než na teoretický koncept, jehož realizace je spjatá s různými otazníky a hrozí i scénář pokus – omyl. V mnohých případech novým franšízantům poskytuje půjčku i samotná centrála dané značky. Naše společnost například nabízí půjčku do 50 % celkové částky se splatností až 5 let,“ dodává Kral.

Zvýhodněné pořizovací ceny položek v nákupu

Velkou část toho, co franšízant nakupuje, může pořizovat od franšízora za příznivější ceny, než které nabízejí velkoobchody. Franšízor tím, že zásobuje svoji rozsáhlou sít poboček, zpravidla získává od velkých dodavatelů slevy a různé bonusy za odběr velkého množství zboží.

Méně stresu při podnikání

Provozování franšízy znamená celkově méně starostí a méně stresu pro franšízanta, než kdyby podnikal sám bez zkušeného partnera za svými zády. Nemusí vymýšlet obchodní strategie, nové produkty a řešit jejich rozdílnou oblibu. Hlavním úkolem franšízanta je zajistit si velmi dobrou pozici své provozovny, udržovat kvalitní pracovní tým, disciplínu, úroveň poskytovaných služeb, zadávat lokální inzerci a zajišťovat včasné platby související s provozem pobočky.

Zdroj informací

CrossCafe original a NejBusiness.cz

Datum

17.4.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.7066 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál