Exponenciální technologie (AI, VR, BlockChain, 3D tisk a Internet věcí) radikálně mění tvář maloobchodního prodeje. Giganti e-commerce (Amazon, Walmart, Alibaba) digitalizují celé odvětví maloobchodu a vezou se na vlně technologických možností. Mnoho obchodů s klasickými pobočkami již zkrachovalo nebo přesunulo svoje aktivity online.
Řada velkých obchodních „malls“ v USA zeje prázdnotou. Říká se tomu „Amazon effect“.
Stojíme na prahu „obchodní“ revoluce. Ti, co přežijí, musí projít evolucí z mentality zaměřené na produkt na business model založený na ’user experience’ (uživatelský zážitek) s využitím umělé inteligence, virtuální a rozšířené reality a 3D tisku.
Pojďme se na to podívat trochu víc zblízka.
Váš Petr Šrámek
Pomocí automatizace zákaznické linky, přesného modelování a řízení odběratelsko-dodavatelského řetězce, generování personalizovaného marketingového obsahu a reklam umělá inteligence postupně demonetizuje online obchodování.
Zkuste si představit umělou inteligenci, která se z každé nové komunikace se zákazníkem učí odpovědět perfektně na všechny otázky spotřebitele a zároveň díky tomu poskytuje zpětnou vazbu produktovým designérům i majitelům firem. Už teď, díky „Handover Protocol“ od Facebooku, spolupracují trénovaní chatboti se zaměstnanci zákaznické podpory v rámci jedné komunikace se zákazníkem.
Pojďme ještě o krok dál, a představme si empatickou umělou inteligence. Rozumí frustraci uživatele a dokáže vstřícně reagovat i na urážky. Virtuální asistentka Ava rakouské firmy Soul Machines má přesně takové služby poskytovat. „Ava je virtuální asistent zákaznické podpory, který do běžné komunikace se zákazníkem vnáší novou úroveň personalizace a interakce se značkou,“ říká Greg Cross, CEO Soul Machines.
Video: Je tohle lidská bytost, nebo počítačová simulace? Seznamte se s prodejním asistentem, který je vždycky dobře naladěný, příjemný a vstřícný. Vždycky zná odpovědi na Vaše otázky. Nediví se, že něco nevíte. S Avou se nakupuje… jinak. Klikněte na screenshot a podívejte se na video, na kterém ředitel Soul Machines vypráví o vývoji Avy.
Prediktivní modelování a strojové učení optimalizují dodávky zboží i skladové zásoby. Skubana – platforma pro online obchodování s pomocí datové analytiky poskytuje majitelům eshopů konstantní zpětnou vazbu o tom, jak se daří jednotlivým produktům, a pomáhá tak udržet optimální úroveň zásob.
Další změny přinese blockchain. Očekává se, že zvýšení transparentnosti procesů výroby a dopravy přinese snížení nákladů pro majitele eshopů i pro koncové zákazníky.
Osobní prodejní asistenti mění psychologii klasického nakupování. Možná jste se už osobně setkali s Alexou od Amazonu… Ačkoliv je Alexa se svým hlasovým vyhledáváním a ovládáním chytré domácnosti teprve v začátcích, už teď její uživatelé utratí na Amazonu více, než členové Amazon Prime ($1,700 oproti $1,400). Nákup ve virtuální realitě, provázený personalizovaným rádcem vybaveným umělou inteligencí, zjednoduší a zpříjemní celý nákupní proces.
Představte si budoucnost, kde váš osobní AI asistent zná vaše touhy lépe než Vy sami. Je to vůbec možné? A proč vlastně ne? Umělá inteligence nás bude doprovázet a sledovat doslova na každém kroku a bedlivě pozorovat naše interakce s okolím. Tedy i to, jak dlouho a jak se na co díváme a jak se u toho tváříme.
Od toho už je jen krůček k jednoduchému pokynu pro nákupního asistenta: “Kup mi nový outfit na sobotní večerní oslavu.” Pravděpodobně pak bude následovat moment překvapení a úžasu nad tím, jak skvělý je doručený outfit.
Ve světě nakupování s pomocí umělé inteligence nebude třeba reklama.
Proč utrácet za drahé reklamní spoty, když už rozhodovací proces většinově neovlivňují emoční argumenty?
Právě začala dematerializace, demonetizace a demokratizace personalizovaného obchodování.
V roce 2017 ukončilo v USA podnikání přes 6 700 firem, založených na prodeji v tzv „kamenných prodejnách“. Bylo jich více, než v předchozím rekordním roce 2008 během finanční krize. Bez ohledu na to obchod stále vzkvétá.
Zatímco roste počet spotřebitelů, využívající pohodlí online nakupování, firmy s kamennými prodejnami otevírají brány tzv. „experience economy“ neboli zážitkové ekonomiky. Při osobní návštěvě obchodu spotřebitelé spíše než zkoumání parametrů zboží vyhledávají zážitek z nakupování. Tady je stále dostatek prostoru pro emoce.
I tady internet věcí, umělá inteligence a výpočetní výkon zlepšují spotřebitelský zážitek. Umělá inteligence spolu s datovou analytikou pomáhá majitelům ’kamenných obchodů’ optimalizovat prostředí, personál, marketingové strategie, logistiku zásob i personalizovanou komunikaci se zákazníkem.
V krátkodobém horizontu budou prodejní místa sloužit jako další „uživatelské rozhraní“ pro
V dlouhodobém horizontu si ověříme, nakolik se naše touha po růstu spotřeby vyrovná s preferencí příjemných osobních zážitků v reálném životě. Co je ale jisté: klasický zážitek z nakupování stojí na prahu velké transformace.
Zastavme se na chvíli u obchodování s nehmotným zbožím – tedy právy, licencemi, vstupenkami na zážitky nebo simulací reálného zboží ve virtuálních světech herních platforem.
Představme si, že chceme navštívit koncert známého DJ Sasha. V reklamní kampani jsme zachytili možnost získat vstupenku, pokud mezi první stovkou lidí navštívíme Trafalgar Square. Vstupenka tu „visí“ ve virtuálním prostoru, podobně jako pokémoni ve známé hře „Pokemon Go“. Aplikace v našem mobilním telefonu vstupenku zachytí a „stáhne“. Pořadatelé nemusí nijak fyzicky asistovat.
Den před koncertem zjistíme, že se nebudeme moci zúčastnit. Nevadí – vstupenku snadno zašleme kamarádovi. Díky technologii BlockChain zůstane vstupenka stále jen jedna. Nelze ji falšovat.
Kamarádovi přeposlaná vstupenka v jeho mobilním telefonu poslouží pro vstup na koncert. A protože je právě jeho vstupenka výherní a jeho mobil má GPS, v okamžiku vstupu do koncertního sálu se vstupenka změní na VIP s možností navštívit backstage.
Tady ale náš příběh vstupenky nekončí. V průběhu koncertu kamarád zachytí promo na Coca-colu na billboardu. Mobilním telefonem převezme kód, ten nasdílí pěti přátelům a aktivuje si tak poukaz na jednu skutečnou Coca-colu, kterou si vyzvedne v automatu.
Návštěva na backstage zahrnuje i fotografování s umělcem. Fotka se stane součástí jeho VIP vstupenky. Po skončení koncertu se vstupenka sama převede do sběratelského módu a on ji může za pár let prodat.
Budoucnost? V žádném případě. Realita.
Koncert DJ Sasha proběhl 17.2.2018!
Použita byla technologie firmy BlockV (blockv.io), která propojujeje fyzický a virtuální světa pomocí zážitkové ekonomiky.
Pomocí tzv. virtuálních atomů je možné vytvářet zcela nové druhy produktů, vybavené vlastní inteligencí (AI), zabezpečené pomocí BlockChain, plně směnitelné a dostupné i pomocí VR a AR technologií.
Konvergence exponenciálních technologií už změnila náš způsob nakupování, využívání času i placení.
Před dvaceti lety nám Amazon ukázal, že web může každému poskytnout nekonečné množství materiálu ke čtení. Od té doby svět e-commerce doslova explodoval. A to jsme stále na úplném začátku další éry: úspory nákladů díky dopravě zboží pomocí dronů, Internetu věcí, tokenizovaných ekosystémů, plného využití 3D tisku a AR/VR a začínajícímu vlivu skutečně silné umělé inteligence.
Takže zůstaňte naladěni a připravte si vaši kryptoměnu, poháněnou umělou inteligencí.
Autor: Petr Šrámek
3.4.2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....