Odborníci z Fakulty stavební ČVUT měřili hluk na tramvajové trati v Praze - Hloubětíně

Odborníci z Fakulty stavební ČVUT měřili hluk na tramvajové trati v Praze - Hloubětíně

Při rekonstrukci trati, která zde aktuálně začala, sem pro testování nainstalují tzv. Městskou protihlukovou clonu. Jde o inovativní velmi nízké protihlukové opatření, které nebrání ve výhledu, ale účinně snižuje hluk z kolejové dopravy.

V sobotu 3. března proběhlo v mezizastávkovém úseku tramvajové trati Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín akustické měření. Specialisté z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT zde s pomocí několika zvukoměrů zjišťovali hluk od zvlášť vypravené projíždějící tramvaje. Trať projde v tomto úseku rekonstrukcí, v jejímž rámci sem odborníci z fakulty nainstalují v testovacím úseku o délce zhruba 50 metrů tzv. Městskou protihlukovou clonu, již vyvinuli a získali na ni patent. Po výstavbě clony se budou měření v stanovených časových intervalech opakovat, aby se potvrdil předpoklad o dosaženém zvukovém útlumu. Předpokládaný útlum hluku by měl podle typu tramvaje činit 3 --- 5 decibelů.

Místo je pro dlouhodobé sledování mimořádně vhodné

Úsek mezi zastávkami Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín na Praze 9 byl pro měření a následné testování clony v reálném provozu vybrán jak z důvodu rekonstrukce trati, v jejímž rámci lze clonu jednoduše zabudovat, tak svoji roli hrála i konkrétní pozice trati. „Místo je pro dlouhodobé sledování mimořádně vhodné, protože se v přilehlé oblasti buduje jak nová bytová zástavba, kterou bude clona chránit od hluku, tak protože zde není souběžně s tramvajovou tratí vedena automobilová doprava. To nám usnadňuje měření i vyhodnocování hluku a umožňuje získat relevantní data z hlediska akustiky,‘‘ uvádí Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, který se touto problematikou zabývá. Měření se přitom bude znovu opakovat po dokončení rekonstrukce trati a zabudování clony. „Získaná data nám umožní porovnat současný a nový stav. Díky použití více měřicích profilů budeme moci sledovat, jak samotný vliv rekonstrukce trati na hlučnost, tak účinek osazení městské protihlukové clony,‘‘ vysvětluje Ondřej Bret.

„Možnost otestovat tento nový typ protihlukového opatření je pro nás velmi zajímavá, protože umožní prakticky změřit účinnost patentu a sledovat další jeho vlastnosti. Pro její zkušební instalaci jsme se rozhodli i proto, že proběhne v rámci rekonstrukce trati, takže bude dostatek prostoru pro montáž clony,‘‘ uvádí Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku Hlavního města Prahy. Rekonstrukce trati v úseku Špitálská --- Nový Hloubětín začala v sobotu 3. března, s jejím dokončením se počítá na počátku prázdnin 2018.

„Hlavní výhodou clony je výška pouhých 30 centimetrů a dobrý útlum hluku, vyrobena je z recyklovaných materiálů. Výhodou je také to, že v případě nehody na trati ji lze rychle rozebrat, což umožní bezproblémový zásah zdravotníků, hasičů či policie,‘‘ říká Ing. Martin Lidmila z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, který je iniciátorem projektu. V úseku mezi zastávkami Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín by se clona měla nainstalovat v délce zhruba 50 metrů. Očekávaný akustický útlum je 3 --- 5 decibelů podle typu projíždějící tramvaje.

Městskou protihlukovou clonu vyvinula katedra železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ, která se mimo jiné zabývá recyklací opotřebovaných pneumatik a intenzivně se věnuje rozvoji a výzkumu v této oblasti. Společně také fakulta s firmou získala na clonu i patentovou ochranu.

Více informací o městské protihlukové cloně lze nalézt na www.mphc.cz

Zdroj informací

ČVUT a Nejbusiness.cz

Datum

13.3.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.8596 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál