Zima je zátěžovým obdobím nejen pro automobily, ale i řidiče samotné. Nevyzpytatelné počasí, nepředvídatelné situace a snížená viditelnost. Kromě důsledné přípravy vozu před zimou by měli být řidiči připraveni na co nejvíce nepříjemných okamžiků v důsledku proměnlivého počasí nebo nezvládnuté jízdy okolních řidičů. Pomůže jim s tím i rozšíření povinné výbavy o další cenné pomocníky. Ušetří jim čas, spoustu nervů, a především pomůže s řešením nepříjemných situací.
Podle údajů Slavia pojišťovny se riziko nehody během zimních měsíců zvyšuje až 7x. „Nejtypičtější příčinou nehody v zimě v Čechách je podcenění přípravy vozidla na zimu, zejména nepřezutí na zimní pneumatiky, a to i přes to, že je to povinné. Jiní řidiči zimní pneumatiky nasadí, ale jelikož se snaží ušetřit, použijí sjeté pneumatiky s neodpovídající hloubkou dezénu. I taková auta se ale na sněhu těžko ovládají,“ konstatuje Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny. Takoví řidiči jsou nezodpovědní, ale především nebezpeční sobě i kolem jedoucím řidičům. „Kromě nehody je dalším častým problémem auto mimo vozovku v důsledku smyku na sněhu či zmrzlé vozovce, vybitá baterie, nedostatek paliva nebo uvíznutí v závěji, “ doplňuje Bělina.
Řadě nepříjemných situací předejdou řidiči řádnou přípravou. Stačí, když do kufru vozidla po dobu zimních měsíců přidají k povinné výbavě pomocníky, se kterými je jen tak nějaká situace nerozhodí. Základem je škrabka na sklo, smetáček, lopatka a také důslednost při odklízení sněhu. „Řada řidičů si při ranní cestě do práce škrabkou odstraní průzor jen pro řidiče. V takovém případě má ale výrazně omezený výhled na vozovku po bocích, na zadním okně a částečně i v místě výhledu spolujezdce. To je velmi nebezpečné. Nelze spoléhat na štěstí či odhad,“ upozorňuje dále Bělina. Jestliže přes noc napadl sníh, je potřeba jej ze střechy vozu smést. Těžký sníh bude při jízdě opadávat a v nepříjemné dopravní situaci, zejména při vyšší rychlosti by mohl zabránit řidiči ve výhledu. Naopak lehký poprašek sněhu, tzv. prašan, může při jízdě omezovat výhled za námi jedoucím řidičům. Lopatka se pak hodí nejenom v případě odhazování sněhu ze střechu vozu, ale i při zapadnutí do závěje. Řidič ve vozidle ocení také utěrku, kterou otře mokré sklo zvenku nebo orosené sklo zevnitř. Samozřejmostí by dále měl být rozmrazovač zámků. Hodí se především ráno při spěchu do práce. Praktickými budou jako součást výbavy i rukavice. Řidiči je ocení nejenom při chladnějších ránech uvnitř vozu, když je volant studený, ale i tehdy, pokud se náhled změní počasí a je potřeba nasadit řetězy.
Předvídání je v zimě důležité nejenom při jízdě samotné, ale ještě před tím, než se na ní řidič vůbec vydá. „Nevyzpytatelné počasí v podobě sněhové vánice může řidiče překvapit na dálnici, dojde k řetězové nehodě a následně může trvat hodiny, než se úsek zprovozní. Řidiči by proto v zimě měli dbát na dostatečné množství paliva v nádrži pokaždé, když se vydají na delší cestu nebo dálnici a ve voze by měli mít vždy náhradní palivo a rezervní pneumatiku. Potřeba je také počítat s tím, že v zahraničí nejsou pumpy rozmístěny v takovém množství jako u nás,“ uvádí Ladislav Bělina. Po hodinách čekání potěší řidiče také alespoň základní zásoba jídle v podobě energetické tyčinky či čokolády.
Jestliže se vydáváte do horských oblastí, nezapomeňte na sněhové řetězy, a to i přes to, že nejsou v České republice povinné. Praktickou součástí výbavy bude také tažné lano a startovací kabely. „Důkladná preventivní příprava na řadu nepříjemných situací ušetří řidičům čas, navíc se spíše obejdou bez volání asistenční či odtahové služby. Někdy stačí málo a pomohou si sami nebo dokonce ostatním řidičům,“ říká Ladislav Bělina. Pokud řidiče již nějaká nepříjemnost na cestách zaskočí, vždy je třeba se okolo vozu pohybovat v reflexní vestě, ať už vůz stojí na kraji silnice nebo v koloně. Nutné je počítat také se sníženou viditelností, a to především ve vyšších polohách, kde se ke sněžení či mrznoucímu dešti často přidává i mlha. „Pokud se v zimě dostanete do situace, kdy si s vozem nevíte rady a nemůžete pokračovat v cestě, obraťte se ihned na asistenční službu vaší pojišťovny. Asistenční služba v základní podobě je dnes takřka vždy součástí povinného ručení nebo havarijního pojištění. Zkušení operátoři vám poradí, jak co nejlépe postupovat a rychle vyhledají pomoc, abyste v zimě nemuseli hodiny čekat, než se situace vyřeší,“ doplňuje Ladislav Bělina.
Řidiči, kteří vyrážejí na hranice, musejí počítat také s tím, že povinná zimní výbava se v jednotlivých zemích liší a je dobré si požadavky ještě před cestou ověřit. „V Německu, Maďarsku, Bulharsku nebo Bosně a Hercegovině jsou povinnou součástí zimní výbavy sněhové řetězy, v Německu pak po řidičích vyžadují také zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů,“ popisuje Ladislav Bělina. Tu by řidiči ale neměli zapomínat ani v Čechách. Především při časté jízdě na dálnici se nejen přední sklo rychle zašpiní a znatelně se zhoršuje výhled řidiče.
Slavia pojišťovna a NejBusiness.cz
13.2.2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....