Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner dnes vládě předložil Zprávu o průběžném plnění Priorit spotřebitelské politiky 2015 – 2020. Na jejím vypracování se rovněž podílela ministerstva financí, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, životního prostředí, dopravy, zemědělství a školství, mládeže a tělovýchovy a také zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Hospodářské komory a Spotřebitelského poradního výboru.
Materiál Priority spotřebitelské politiky 2015 – 2020 formuluje cíle, konkrétní úkoly a postupy k jejich dosažení v základních oblastech ochrany spotřebitele. Mezi rozhodující priority v daném období patří zajištění bezpečnosti výrobků a služeb, provádění promyšlené a přínosné regulace podnikatelského prostředí, zvýšení účinnosti dozoru na trhu, posílení vymahatelnosti práva, podpora činnosti a rozvoje spotřebitelských organizací a zvyšování znalostní úrovně spotřebitelů. V rámci priorit pak byla formulována konkrétní termínovaná opatření a gestoři jejich plnění.
„Hlavními prioritami spotřebitelské politiky jsou zajištění bezpečnosti nabízených a prodávaných výrobků a služeb na trhu, zavedení nového systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a zajištění účinného dozoru nad trhem výrobků a služeb, aby nebyly užívány klamavé a agresivní praktiky, spotřebitelé nebyli klamavě informováni o výrobcích a jejich funkci a obsahu, rozsahu služeb a svých práv při prodeji přes internet,“ uvedl ministr Tomáš Hüner.
Některá opatření naplněna nebyla, jelikož jejich provedení nebylo ze strany českých orgánů či organizací v potřebné míře ovlivnitelné.
Ve sledovaném období se rozhodující měrou postoupilo v potřebné úpravě spotřebitelského práva sledující zejména jeho zpřehlednění a vnitřní propojení. Bylo rozhodnuto o zpracování nového zákona o ochraně spotřebitele přebírajícího většinu ustanovení spotřebitelského práva z občanského zákoníku i dalších právních předpisů. Věcný záměr tohoto zákona již byl vládou schválen. Významný krok byl učiněn i v oblasti posílení vymahatelnosti práva, když v účinnost vstoupila právní úprava mimosoudního řešení spotřebitelských sporů stojící na příslušném předpisu EU. Do tohoto systému se aktivně zapojilo již šest subjektů včetně ČOI, které pomáhají spotřebitelům i prodejcům s řešením jejich problémů.
Plnění těchto a mnoha dalších opatření a aktivit přispělo ke zlepšení stavu v oblasti ochrany spotřebitelských práv i úrovně podnikatelského prostředí. Stejně náročný aktivní přístup k prioritním úkolům v oblasti ochrany spotřebitele bude nezbytné dodržovat i v následujícím období.
MPO a NejBusiness.cz
7.1.2018
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....