Konjunkturální prúzkum: celkovou důvěru v ekonomiku posílí podnikatel

Konjunkturální prúzkum: celkovou důvěru v ekonomiku posílí podnikatel

Souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku je už skoro tři roky faktickou kopií vývoje důvěry u podnikatelů (graf 1). Dokazují to i data konjunkturálního průzkumu ČSÚ za měsíc prosinec.

Důvěra podnikatelů v obchodě je ve srovnání s důvěrou v průmyslu, ve vybraných službách či ve stavebnictví soustavně každý měsíc nejvyšší (graf 2), a to již po tři roky (poprvé se dostala do této pozice v prosinci 2014). I přesto, že v údajích za prosinec se důvěra v obchodě mírně snížila a nižší jsou i očekávání pro příští tři a šest měsíců. Roli zřejmě sehrává jako každoročně období po vánočních svátcích, kdy – s výjimkou lednových slev – nákupy spotřebitelů zpravidla významně neakcelerují. V kombinaci s velmi vysokým nárůstem spotřeby zejména v posledních dvou letech respondenti ze sféry obchodu tak možná zvažují svoji budoucí situaci realističtěji.

Nejdůvěryhodnější je stavebnictví

Do svého nejlepšího letošního výsledku se pokud jde o indikátor důvěry vyladilo stavebnictví. Ta proti listopadu vzrostla při lepším hodnocení vlastní ekonomické situace odvětví a při stabilním hodnocení poptávky po stavebních pracích. Také očekávání mají manažeři ve stavebnictví pro nadcházející tři měsíce vyšší. Paradoxně i přesto, že jde tradičně o sezónní období, kdy práce na stavbách není v zimních měsících tolik jako v jiných obdobích roku. Odvětví hodlá i nabírat více lidí.

Praktický stejný trend v důvěře jako je tomu ve stavebnictví zaznamenaly prosincové výsledky konjunkturálního průzkumu ČSÚ v sektoru služeb – tj. vyšší důvěra než v listopadu, neměnnost poptávky a očekávání pro příští tři měsíce vyšší, pro příštích šest měsíců stejná jako v listopadu. Také průmysl ukázal růst důvěry, manažeři zde dokonce předpokládají další růst produkce při stejné zaměstnanosti, což ukazuje na budoucí růst produktivity v tomto odvětví.

Lidé jsou naladěni stále velmi optimisticky, i přes nepatrné snížení důvěry způsobené náhledem na celkovou situaci české ekonomiky. Jejich obavy z růstu cen nebo ze zhoršených příležitostí na trhu práce zůstaly v prosinci stejné jako v listopadu. To můžeme „číst“ jako zprávu velmi dobrou, protože tyto obavy jsou v souvislosti s celkovým indikátorem důvěry spotřebitelů malé – zhoršení situace svých rodinných rozpočtů se tedy lidé neobávají. V předvánočních nákupech rostla jejich spotřeba, což zřejmě ovlivnilo fakt, že respondenti z řad domácností nedeklarovali zvýšenou ochotu spořit.

Při pohledu na graf srovnávající vývoj důvěry spotřebitelů a vývoj nominálních maloobchodních tržeb vč. motoristického segmentu (graf 3) je v roce 2017 patrná odlišná spojitost ve srovnání s dlouhodobým vzájemným vývojem těchto dvou charakteristik. Zatímco od roku 1998 je vidět, že vývoj tržeb v maloobchodě sleduje přibližně stejnou křivku jako vývoj důvěry spotřebitelů (je s ní tedy pozitivně korelován), v roce 2017 tomu tak není. Je tedy možné soudit, že důvěra spotřebitelů se promítá i do jiných sfér, než je pouze spotřeba odvozovaná z nákupu zboží. Lidé zřejmě více nakupují služby či investují do pořízení domů a bytů, což je skutečnost doložitelná i jinými statistikami. Příznivé finanční podmínky domácností umožňují tento posun ve spotřebě.

Mezinárodní srovnání

A mezinárodní srovnání? Aktuální data o spotřebitelské důvěře v Německu ukázala podle GfK vývoj nad očekávání, naopak v USA jeden z dvou hlavních indikátorů spotřebitelské důvěry zpracovávaný University of Michigan v prosinci oslabil s nižším než odhadovaným růstem osobních příjmů při růstu osobních výdajů (obojí za měsíc listopad). Klesly zejména zakázky na zboží dlouhodobé spotřeby. Výdaje domácností na konečnou spotřebu jsou v USA daleko ostřeji sledovaným ukazatelem, protože zde tvoří přes dvě třetiny výdajů na HDP (v ČR zhruba polovinu). Američané zřejmě (stejně jako je tomu v ČR) investují v současné době výrazně do pořízení domů a bytů (podle posledních dat za listopad právě prodeje nových domů výrazně vzrostly, když trh očekával naopak jejich pokles). ČR bohužel nedisponuje podobně podrobnou a aktuální oficiální statistikou týkající se domácností a jejich nakládání s penězi. Index spotřebitelské důvěry v ČR tak můžeme vztahovat k „tvrdým“ datům z reálné ekonomiky až s relativně značným zpoždění.

Zdroj informací

Svaz obchodu a cestovního ruchu a NejBusiness.cz

Datum

2.1.2018

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.7438 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál