Evropská unie v posledních pár letech soustavně přijímá narůstající řadu právních aktů, které výrazně ovlivňují sektor pojišťovnictví. Jsou jimi např. pravidla pro ochranu osobních údajů (GDPR), pravidla o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II), pravidla o trzích finančních nástrojů (MiFID II), legislativní rámec pro distribuci pojištění v EU (IDD), nařízení o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou (PRIIPs) apod.
Většina změn bude implementována do českého právního řádu do poloviny roku 2018 a povede k nárůstu rozsahu pojistných podmínek. Česká asociace pojišťoven upozorňuje na to, že zvyšující se objem a složitost informačních povinností mohou podstatně omezit ochotu a schopnost spotřebitele zpracovávat poskytnuté informace a provádět dobře informovaná rozhodnutí. „Nekoordinovaný proces přijímání legislativních předpisů Evropské unie, kdy se řada povinností duplikuje, v kombinaci se stávajícími pravidly znamená, že pojišťovny přetěžují spotřebitele. Musí jim např. poskytnout 161 předsmluvních informací před nákupem investičního pojistného produktu od zprostředkovatele. Kromě toho vnitrostátní právní předpisy poměrně často vyžadují dodatečné informace, což může činit až 50 stran, které mají být poskytnuty zákazníkovi nad rámec směrnic nebo nařízení,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Celkový počet zveřejňovaných údajů v pojistných smlouvách se např. v případě pojistných produktů s investiční složkou v roce 2018 zvýší v porovnání se situací v 90. letech o 705 %. „V konečném důsledku je z regulační laviny rozladěn hlavně spotřebitel, a to z důvodu informačního přetížení,“ upozorňuje Jan Matoušek.
Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky, větší variabilitu a transparentnější přístup pojišťoven. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven v květnu 2017 realizovala na reprezentativním vzorku více než tisíce lidí výzkumná agentura SC&C. „Třetina klientů sice nedokázala jednodušší, srozumitelnější podmínky blíže upřesnit, avšak u většiny respondentů panuje názor, že smlouvy mají být bez kliček a stručnější,“ doplňuje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu SC&C. „Ochota spotřebitelů porozumět pojistným podmínkám klesá s rostoucím počtem informací, které na ně pojišťovny směrují. Špatná informovanost klientů může mít negativní vliv na rozhodnutí, jež klienti pojišťoven provádějí,“ upozorňuje Jan Matoušek.
V dnešní době je zcela běžné, že v řadě odvětví podepisujete smlouvy elektronicky, což zrychluje zpracování smluv a následně šetří životní prostředí. Část evropských regulačních opatření opět vyžaduje pravý opak a trvá na zachování papírové podoby dokumentů. „V dnešní době, kdy firmy zavádějí biometrické podpisy, které zrychlují zpracování smluv a zvyšují komfort pro klienty, je zbytečné lpět na papírové podobě dokumentů,“ uzavírá Jan Matoušek.
ČAP a NejBusiness.cz
29.10.2017
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....