Parkování v Olomouci? Návrh parkovací politiky postupuje do další fáze

Parkování v Olomouci? Návrh parkovací politiky postupuje do další fáze

Jak, kde a za kolik se bude v Olomouci parkovat? S rozpracovaným návrhem Parkovací politiky města Olomouce, do něhož byly zahrnuty i podněty z několika veřejných setkání, se začátkem listopadu seznámili olomoučtí radní. Ti nyní schválili předložený návrh rozdělení města na čtyři zóny a uložili zpracovatelům pokračovat v dopracování návrhu.

„Jedním z důvodů pro pořízení parkovací politiky jsou problémy s parkováním na sídlištích. Ta byla budována převážně v 70. a 80. letech minulého století pro zcela odlišný stupeň automobilizace,“ vysvětluje primátor Mirek Žbánek. „Dalším důvodem pro vypracování strategie jsou specifické podmínky v centru města a jeho nejbližším okolí, zejména na hranici zóny placeného parkování, kde nechává auta velké množství řidičů, kteří míří do centra a nechtějí za parkování platit. Z toho vzniká přetlak statické dopravy v těchto ulicích a logicky i nespokojenost rezidentů. Radnice chce situaci řešit koncepčně. Zlepšit situaci by mělo pomoci zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště,“ doplnil primátor.

Návrhu předcházela analýza současného stavu. Z ní vyplynulo, že v ulicích města běžně parkuje 22 tisíc vozidel, která mají k dispozici 24 tisíc legálních parkovacích míst. To by tedy čistě teoreticky mělo stačit, jenže ve skutečnosti neodpovídá lokalizace parkovacích ploch reálným požadavkům motoristů. Další věcí je, že do města denně přijíždí množství motoristů odjinud. Vybudování nových parkovacích ploch je nákladné a může být komplikované například z pohledu vlastnických vztahů, proto tedy jde o možnost až v dlouhodobém výhledu. Pro krátkodobý a střednědobý výhled je nutné pracovat se stávající kapacitou parkovišť.

Podle zkušeností z jiných měst lze jít několika cestami. Striktním omezením počtu parkovacích míst v centru, omezením počtu vozidel na jednu domácnost, stanovením vyhrazených parkovacích zón pro rezidenty nebo cenovým zvýhodněním rezidentů při placeném parkování. V Olomouci by se mělo jít poslední cestou zavedení více zón a odlišných sazeb pro rezidenty a pro motoristy odjinud. „Smyslem toho kroku je zajistit vyšší šanci, že zaparkuji tam, kde zaparkovat chci a potřebuji,“ komentuje návrh primátor Žbánek.

Dokument navrhuje rozčlenit ulice města do čtyř zón s odlišnými pravidly. Jedná se o pěší zónu, stávající zónu placeného parkování neboli historické centrum, a dále novou zónu širší centrum a novou zónu sídliště. V nejbližších týdnech bude následovat definování pravidel pro jednotlivé zóny. Například rozdělení každé zóny do několika oblastí, doby zpoplatnění, výše jednotlivých poplatků, a další. S tím jak bude konečný návrh vypadat, bude veřejnost seznámena na počátku příštího roku.

Autoři dokumentu navrhují i vytvoření nového fondu mobility. Do něj by měly následně mířit veškeré výnosy z poplatků za parkování, a v budoucnu by měl být tento fond využit právě pro řešení navýšení parkovacích kapacit.

Součástí veřejného projednání byl také průzkum veřejného mínění obyvatel města. „Názor obyvatel, kteří se již nyní nacházejí v zóně placeného parkování, k navrhovaným úpravám včetně modelových cen, byl veskrze pozitivní. Většina se přiklání i k razantnějšímu zvýšení uvedených cen. Naproti tomu obyvatelé z těch částí, kde se nyní neplatí, zejména ze sídlišť, byli k návrhu spíše skeptičtí. Na čem panovala všeobecná shoda, bylo razantní zvýšení poplatků za druhé a případně další auto“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta na základě zkušenosti z veřejných projednání.

Zdroj informací

Statutární město Olomouc a NejBusiness.cz

Datum

23. listopadu 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

Reklama

Page generated in 1.8845 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál