Už bezmála měsíc česká gastro scéna znovu přežívá pouze v okénkovém režimu. Zavedená omezení logicky nejvíc postihla noční podniky a diskotéky, jejichž tržby jsou nyní na nule. Kriticky ohrožené jsou však i hospody. Podle dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá čtvrtina tuzemských gastropodniků, dostal právě tento segment už během jarní karantény nejtěžší zásah z celého gastra. Současný lockdown je tak pro řadu podniků posledním hřebíkem do rakve.
„Podle počtu aktivních pokladen nyní funguje pouhých 14 procent hospod, které měly otevřeno ještě letos v únoru. Tržby segmentu se propadly o 85 procent,“ říká ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík. Podle něj měly hospody podstatně horší startovní pozici už po první vlně koronakrize. „Zatímco zbytek gastra během letních prázdnin stáhnul část jarních ztrát, u hospod mělo v létě aktivovanou pokladnu jen 60 procent podniků fungujících před karanténou,“ vysvětluje.
Uvedený propad podle Menclíka nemusí nutně znamenat, že čtyři z deseti hospod v létě už neotevřely. Zejména v nejmenších vesnických podnicích mohla část hospodských po odsunutí EET vypnout pokladny a vrátit se ke klasickým kasírkám. Nicméně i tak je jasné, že řada provozů reálně bojuje o život nebo už tento boj prohrála. To se ostatně týká nejen celého gastra, ale i dodavatelských oborů.
„Obor gastronomie je svázaný s řadou dalších podnikatelských oborů, které uzavření restaurací a hospod těžce postihlo. Vládní pomoc by měla být k dispozici nejen gastronomickým podnikům, ale i jejich dodavatelům. Jedině tak můžeme předejít zásadnímu ekonomickému kolapsu,“ uvádí Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Vláda by podle něj měla pro záchranu gastronomických podniků a jejich těžce postižených dodavatelů co nejrychleji udělat tři klíčové kroky:
Současnou situaci v gastru nelze popsat jen několika souhrnnými čísly. Podstatně se totiž liší v jednotlivých segmentech i regionech. „Celé gastro je nyní na 30 procentech únorových tržeb, ovšem reálně tato situace odpovídá prakticky jen restauracím. Většina segmentů je na tom výrazně hůř. Kluby jsou teď zcela na nule, hospody na zmíněných 15 procentech a jen nepatrně lepší situace je v hotelech a sportbarech. Jediným segmentem, který aktuálně dosahuje takřka 50procentních tržeb, jsou kavárny a bistra,“ přibližuje Petr Menclík z Dotykačky.
Z pohledu regionů je velký rozdíl v jednotlivých obdobích. Zatímco jarní karanténa smetla všechny dost podobně (napříč republikou zachovala provoz zhruba jedna pětina gastro podniků a jedinými výjimkami byly Praha a Středočeský kraj, kde zůstalo otevřených 36, resp. 32 procent zařízení), v létě se projevily zásadní rozdíly. Podzimní situace je také všude jiná.
Zatímco v běžném provozu se jídlo na tržbách hospod podílí jen 24 procenty, v uplynulých týdnech podle Dotykačky vzrostl jeho podíl 2,5násobně na 64 procent. Zásadním způsobem se naopak snížil prodej nápojů. „Prodeje piva klesly z 38 procent na 15, ostatní alkohol se z 9 procent propadl na pouhé jedno procento. O polovinu klesl také prodej nealka,“ vyčísluje Petr Menclík.
I prodej jídla však má v okénkovém režimu své zásadní háčky. Na to, že z pohledu tržeb se zdaleka nejedná o standardní provoz, upozorňuje spolumajitel skupiny restaurací a garant projektu Moje restaurace Luboš Kastner, který je zároveň členem představenstva AMSP ČR: „Přes okénka se prodávají především položky s nižším maržovým indexem. Nabídka tak obsahuje spíše levnější jídla a tržby jsou nízké. Aktuální marže podniků je o nějakých 15-20 procentních bodů horší než průměr. Z výnosů pak navíc podstatně ukrajují rozvážkové společnosti, které si jako provizi účtují 30 procent z tržby. Plus je k tomu nutno připočítat náklady na obalový materiál, které musí hradit restauratér.“
Jedním z klíčů k resuscitaci české gastronomie bude podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR digitalizace a modernizace celého oboru.
„V současné době je samozřejmě těžké tvořit dlouhodobé plány – ale právě na ně se musíme také soustředit. Je jasné, že se mění spotřebitelské chování, že roste poptávka po využívání moderních technologií. Podobná debata probíhá v celé Evropě a řada zemí řadí rozvoj gastronomie mezi hlavní priority Národních plánů obnovy, včetně financování. Pevně věřím, že to udělá i česká vláda,“ dodává Tomáš Prouza.
V digitalizaci vidí zásadní potenciál i ředitel Dotykačky Petr Menclík: „Už teď se ukazuje, že podniky, které využívají funkce chytrého pokladního systému, zvládají současnou situaci lépe než ty, které jejich provozovatelé řídí jen na základě intuice. I proto zejména v létě v gastru výrazně rostla poptávka po nejobsáhlejších licencích s nejširším spektrem funkcí.“
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR sdružuje firmy a podnikatele z oblastí obchodu, cestovního ruchu, gastronomie a služeb. Zastupuje je v jednáních se státní správou i odbory, připravuje samoregulační standardy chování a shromažďuje informace o vývoji těchto klíčových sektorů české ekonomiky. Jako druhý největší zaměstnavatelský svaz zastupuje obchod a služby v rámci jednání tripartity.
AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na digitalizaci, rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní provozovny, malé restaurace, ženy v podnikání a podnikatele 55+.
Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Do skupiny Dotykačka s.r.o. patří také Smart Software s pokladnou Markeeta. Zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo přes 75 000 uživatelů. Společnost má obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. V zahraničí firma svoje služby poskytuje pod značkou Dotypos.
Svaz obchodu a cestovního ruchu a NejBusiness.cz
13. listopadu 2020
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...