Rychlost doručení důležitější než cena zboží

Rychlost doručení důležitější než cena zboží

Expresní dodání, spolehlivost, flexibilita a detailní informování o stavu objednávky. Požadavky zákazníků na služby e-shopů rostou a spolu s tím přestává být hlavním kritériem výběru jen cena zboží. Na významu nabývá pozitivní zkušenost s nákupem, zákaznický zážitek a samotné doručení objednávky. Vyplývá to z výsledků studie mapující roli poslední míle v české e-commerce, kterou pro logistický startup DoDo zpracovala společnost Perfect Crowd.

Čas hraje roli

Rychlost doručení zboží je důležitým parametrem, který má pro zákazníka rozhodující roli při výběru mezi e-shopy s podobnou cenou zboží. Až 84 % zákazníků zvolí takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a rychlé dodání motivuje 90 % zákazníků k opakovanému nákupu. Příliš dlouhé dodací lhůty jsou naopak pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby nákupní košík opustili. 

Lidé jsou navíc čím dál ochotnější si za expresní doručení připlatit: „Za doručení v den objednání jsou zákazníci ochotni připlatit přibližně 10 % z ceny zboží, tento podíl se ale odvíjí od hodnoty zboží a naléhavosti nákupu. U menších spontánních nákupů, například z kategorie lékárenského zboží, je ochota si připlatit za rychlé doručení poměrně velmi vysoká,“ popisuje autor výzkumu, Jan Schmid ze společnosti Perfect Crowd.

Rychlé dodání očekávají zákazníci primárně v kategoriích léků, potravin, sportovních potřeb a potřeb pro domácí mazlíčky. Právě u těchto kategorií je přitom zboží dodáváno později, než by zákazníci potřebovali, což platí především u malých a středních e-shopů, které nemají vlastní logistickou infrastrukturu. „Ačkoliv samotné spolehlivé dodání zatím mnoha zákazníkům stačí, pomalé či chybné doručení zboží vnímají vždy jako selhání e-shopu, a to i v případě, kdy jde o pochybení na straně dopravce. Špatná zkušenost s dodáním je důvodem k nespokojenosti s e-shopem častěji než vysoká cena za dopravu nebo přímo za zboží,“ dodává Schmid.

Zážitek z nákupu na prvním místě

Český zákazník přestává vnímat jako nejdůležitější parametr samotnou cenu zboží, ale důležité je pro něj rychlé doručení a celkový pozitivní zážitek z nákupu, a to od okamžiku návštěvy e-shopu až po dodání zboží. Příliš dlouhá doručovací doba je důvodem nedokončení objednávky u 40 % zákazníků, pro 29 % jsou to nevýhodné ceny a pro 23 % nepřehledný web.

Dalším podstatným faktorem ovlivňujícím spokojenost je informovanost o průběhu nákupu, a především samotném doručení. Průběžné informace o stavu dodání objednávky chce dostávat 71 % nakupujících a 58 % zákazníků nechce na zásilku zbytečně čekat. Více než polovina zákazníků očekává i milé chování kurýra, který se tak velkou měrou podílí na celkové zkušenosti s nákupem. 

Doručení v přesný čas

Většina zákazníků chce mít při očekávání balíčku dokonalou kontrolu nad tím, v kolik jim zásilka přijde, aby si její převzetí mohli dobře naplánovat. Co je důležité, není to zásadní jen pro jejich pohodlí, ale rovněž pro další zefektivňování logistiky. Nesmyslné doručovací časy s mnohahodinovým rozptylem totiž způsobují, že skutečně velké procento zásilek zůstává nedoručených a po městě zbytečně jezdí několik dní. To není dobré ani pro zákazníka, který na zboží čeká, ani pro e-shop, jehož reputace v očích zákazníka klesá, ani pro město a jeho ovzduší. Dá se tedy očekávat, že se v e-commerce mnohem více rozšíří doručování v přesných hodinových slotech, které známe například z rozvozu potravin.

„Flexibilita a samotný zážitek z převzetí zboží se v rámci poslední míle stávají klíčovými. Pro 66 % zákazníků je důležité, že si mohou sami svobodně zvolit, kam a kdy jim bude zboží doručeno, nejsou závislí na čase, který jim pevně určí dopravce, a nemusí dlouze čekat či chodit na výdejní místa. Jako zásadní považuji rostoucí význam přístupu kurýra, kdy je komunikativnost a milé chování podstatné pro 53 % zákazníků,“ doplňuje za autory výzkumu Jan Schmid.

Krize jako hybatel přesunu do onlinu

Koronavirová krize přinesla do e-commerce nové vzorce zákaznického chování. Významně urychlila přesun nákupů z kamenných obchodů do onlinu v sektorech, které dosud odolávaly, což jsou především potraviny, drogerie a oblečení. Pro 72 % zákazníků byla právě krize důvodem k prvnímu online nákupu zboží, které byli zvyklí kupovat v kamenných obchodech.

„Změna zákaznického chování zapříčiněná krizí je velkou příležitostí pro malé i střední e-shopy, které mohou využít ochoty zákazníků změnit nákupní chování. Jak ukázal průzkum, role poslední míle bude klíčová a bude mít rozhodující vliv na spokojenost s nákupem a motivaci se do e-shopu znovu vrátit. Logistika se tak stává nedílnou součástí zákaznického zážitku,“ uzavírá Michal Menšík ze startupu DoDo, který se specializuje na efektivní řešení logistiky poslední míle.

Zdroj informací

DoDo a NejBusiness.cz

Datum

9. října 2020

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

4. srpna 2025

Půjčka pro podnikatele nabízí velmi atraktivní možnosti

Jednoduchý scénář je za dveřmi, pro nečekané výdaje ve světě podnikání je tu malý úvěr. Ten se obejde bez...

7. července 2025

Stát podpoří pěstitele ovoce a zeleniny: Sezónní zaměstnanci v těchto sektorech získají slevu na pojistném a větší časový rozsah dohod

Sezónní zaměstnanci, kteří pracují v ovocnářství a zelinářství, získají slevu 7,1 % na sociálním...

3. července 2025

Program turistických voucherů pro Jeseníky přinesl regionu téměř 300 milionů korun

rogram turistických voucherů pro Jeseníky realizovaný Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci...

11. června 2025

SÚIP: V roce 2024 provedl bezmála 19 000 kontrol a udělil pokuty za téměř 470 miliónů

Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...

6. června 2025

První vysokorychlostní trať v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

4. června 2025

Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...

16. května 2025

Samsung přebírá špičkového globálního výrobce HVAC zařízení FläktGroup

Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

Reklama

Page generated in 2.3549 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál