Ministerstvo dopravy se rozhodlo objednávat u Českých drah nadále vlaky na lince R27 Olomouc – Krnov – Ostrava. Na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem bude od půlky prosince jezdit společnost ARRIVA vlaky, která podala výhodnější nabídku.
„Na základě porovnání nabídek a ověření ceny na trhu jsme se rozhodli u linky z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem upřednostnit společnost Arriva. Ta nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy. Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem. Na trati z Olomouce do Ostravy si České dráhy svou pozici obhájily. Na obou tratích bude od poloviny prosince možné používat také jednu jízdenku pro případné navazující spoje jiných dopravců,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček k výsledku tzv. „rozstřelu“ mezi dvěma uchazeči.
Společnost ARRIVA vlaky s.r.o. bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. U linky R27 Olomouc – Krnov – Ostrava budou pokračovat další dva roky České dráhy, kterým ministerstvo vyplatí celkovou kompenzaci ve výši 232 milionů korun v současné cenové úrovni.
Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo dopravy z hlediska hospodárnosti posoudit všechny relevantní alternativy postupu. Pokud jsou případně doručeny alternativní nabídky jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat dotovanou linku, musí takové nabídky porovnat s původně zamýšleným postupem z hlediska hospodárného vynakládání veřejných prostředků. Na linkách, kde ministerstvo dopravy nedostalo alternativní nabídku, bude jednat o přímém zadání s Českými drahami.
K liberalizaci železniční dopravy zavazuje evropské právo, tzv. IV. železniční balíček, který stanovuje, že po roce 2023 se musí smlouvy i v oblasti železniční dopravy uzavírat na základě soutěží. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně. Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, i pro cestující. Díky novým smlouvám se ušetřilo přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci tak doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajištují drtivou většinu linek dálkové dopravy.
Dopravce GW Train Regio
Dopravce RegioJet
Dopravce ARRIVA vlaky
Dopravce České dráhy
Zajišťuje na základě tzv. „velké“ smlouvy nadále dopravu na naprosté většině linek dálkové dopravy. Mimo to jsou s ním sjednány samostatné smlouvy na linkách:
Ministerstvo dopravy ČR a NejBusiness.cz
6. října 2020
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....