Pandemie změnila spotřebitelské chování lidí

Pandemie změnila spotřebitelské chování lidí

Pandemie covid-19 mění spotřebitelské chování a mohla by způsobit trvalé strukturální změny v prodeji spotřebního zboží a v maloobchodu vůbec. Podle průzkumu Accenture, který proběhl v dubnu, tedy v době, kdy v mnoha zemích fungovala karanténní opatření, spotřebitelé již začali měnit své nákupní priority. Trendy jsou zřejmé - lidé nakupují především zboží osobní spotřeby jako jsou potraviny, hygienické a čisticí prostředky, klesají prodeje módního zboží, kosmetiky nebo spotřební elektroniky.

Ještě důležitější je však zjištění, že mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii. Krize navíc způsobuje, že lidé zvažují dopad svých nákupů na zdraví a životní prostředí. Například:

  • 60 % respondentů tráví více času péčí o sebe a svou duševní pohodu, přičemž téměř 6 z 10 spotřebitelů (57%) uvedlo, že začali více cvičit doma;

  • 64 % respondentů uvedlo, že omezují plýtvání potravinami, a pravděpodobně v tom budou pokračovat;

  • 50 % respondentů uvedlo, že nakupují zdravěji a chtějí to dělat dále; 

  • 45 % spotřebitelů uvedlo, že volí udržitelnější zboží a budou v tom pokračovat. 

„Rozsah změn zjištěných v našich šetřeních jasně naznačuje, že se jedná o dlouhodobý posun,“ řekl Oliver Wright, generální ředitel a vedoucí sekce spotřebního trhu společnosti Accenture. „I když tyto trendy sledujeme už nějakou dobu, překvapivé je měřítko a tempo - komprimace do několika týdnů změn, které by pravděpodobně trvaly roky. Očekává se, že nové spotřebitelské chování a trendy přežijí pandemii, jejich dopad přesáhne 18 měsíců, a pravděpodobně se budou projevovat po většinu tohoto desetiletí.“ 

Pandemie urychluje přijímání digitalizace

Není překvapivé, že více lidí nakupuje potraviny online. Jak průzkum ukázal, pětina z těch, kteří provedli poslední nákup potravin online, takto nakupovala poprvé. U starších respondentů to byl dokonce jeden ze tří. V současné době 32 % nákupů všech produktů a služeb probíhá online a očekává se, že se tento podíl v budoucnu zvýší na 37 %. 

„Slaďění nákupních priorit s osobním životním stylem a pracovními návyky si žádá významné změny v oblasti retailu,“ komentuje aktuální situaci Martin Šrůma z Accenture v České republice. „Potraviny byly donedávna jednou z oblastí, kde se mnoho lidí zdráhalo nakupovat online, ale covid-19 to rychle změnil. Průzkumy ukazují, že okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. To je velký krok dopředu a je pravděpodobné, že se tento trend bude do budoucna nadále rozvíjet. Aby se firmy přizpůsobily, musí sladit svou nabídku s požadavky zákazníka a řídit se heslem: důvěra, relevantnost a pohodlí.“

Covid-19 také urychluje přijímání digitálních technologií v širším měřítku. Například počet zákazníků, kteří uvedli, že mají zájem o koupi nebo větší využití nových technologií, se dramaticky zvýšil. Více než polovina respondentů uvedla, že pravděpodobně zvýší využívání hlasových digitálních asistentů, online aplikací s doporučením, samoobslužných aplikací, inteligentních domácích a přenosných zařízení. 

„Pandemie pravděpodobně v příštích 10 letech vytvoří období udržitelnější a zdravější spotřeby, kdy budou lidé více přemýšlet o vyvážení toho, co kupují a jak tráví svůj čas, s otázkami udržitelnosti,“ řekl Wright. „Zároveň je to výzva pro společnosti, aby zajistily, zda jsou dostatečně agilní a schopné vyhovět těmto požadavkům - s portfoliem produktů a služeb, které odpovídají měnícím se nákupním modelům. “

O společnosti Accenture

Accenture je přední globální společnost poskytující široké spektrum profesionálních služeb v oblasti strategií a poradenství, interaktivního marketingu, informačních technologií a outsourcingu s digitální podporou ve všech těchto oblastech. Kombinujeme bezkonkurenční zkušenosti a úzce specializované znalosti ve více než 40 průmyslových odvětvích, a to díky podpoře největší celosvětové sítě Advanced Technology a Intelligent Operations center. Díky práci 505 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích přináší Accenture neustále inovace, které pomáhají klientům po celém světě zlepšovat jejich výkon a vytvářet trvalé hodnoty.

Zdroj informací

Accenture a NejBusiness.cz

Datum

3. června 2020

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

Reklama

Page generated in 1.0581 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál