Cestovní ruch v Česku disponuje řadou volných kapacit na léto

Cestovní ruch v Česku disponuje řadou volných kapacit na léto

Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední orgán státní správy v oblasti cestovního ruchu připravuje mimořádný akční plán (AP) pro záchranu a následný restart odvětví cestovního ruchu na období 2020–2022. Jednání probíhají mezi MMR, agenturou CzechTourism, největšími profesními asociacemi v sektoru cestovního ruchu a členy Národní ekonomické rady vlády (NERV). Kvůli pandemické krizi je totiž ohrožen dosavadní podíl výkonu tohoto odvětví na celé ekonomice: 3 % HDP ČR, 4,5 % podílu na celkové zaměstnanosti, 24,5 % podílu na celkovém exportu služeb. Návrh akčního plánu MMR plánuje předložit v průběhu příštího týdne k projednání na vládě.

„Cílem akčního plánu je přispět k nastavení protikrizových opatření, která udržitelným a efektivním způsobem umožní obnovu odvětví cestovního ruchu. Veškerou pozornost je nyní nutné napřít především na podporu poptávky formou státních poukazů na tuzemskou dovolenou a snížení DPH, což jsou dvě klíčová opatření, o nichž jsme diskutovali s představiteli NERVu a s panem premiérem. Věnujeme se také přípravě cílené marketingové kampaně a plánujeme úzce spolupracovat s kraji a destinačními společnostmi tak, abychom návštěvnost rozprostřeli po celé zemi a aby byla nabídka služeb v regionech co možná nejpestřejší,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s CzechTourismem intenzivně pracuje na vytvoření motivačního nástroje na podporu spotřeby služeb cestovního ruchu v ČR známého pod názvem Dovolená v ČESKU, navíc dojde k podpoře využívání lokálních produktů ve službách cestovního ruchu. Z výzkumů totiž vyplývá, že zatím jen 20 % české populace je rozhodnuto vyjet na dovolenou v ČR, 60 % české populace se ještě ohledně dovolené nerozhodlo. Hlavním důvodem pro trávení dovolené v ČR je chuť podpořit místní podniky. Češi se staví k tuzemské dovolené pozitivně, a to 98 % z ní má vyloženě dobrý pocit. 82 % lidí si hodlá dovolenou naplánovat až přijde čas.

„Pro cestovní ruch je teď důležitá především rychlost. Jsem rád, že jsme na tom s MMR i s odborníky v NERVu našli shodu, a věřím, že tu shodu co nejdříve potvrdí i vláda. Lidé, pracující v cestovním ruchu, musí vědět, že má smysl připravovat se na letní sezonu a investovat do rozvoje služeb po celém Česku,“ připomněl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

„Fórum cestovního ruchu jako největší podnikatelský spolek sdružující 7 500 členů kvituje dosavadní aktivní přístup MMR a spolupracuje při přípravě komplexního balíčku opatření na pomoc cestovnímu ruchu. Cestovní ruch zaměstnává 240 tisíc obyvatel naší republiky a odvody do veřejných rozpočtů činily 140 miliard korun ročně. S ohledem na to, že náš obor byl jako první a nejzasaženější oblastí v souvislosti koronavirovou epidemií považuji za zásadní podporu domácího cestovního ruchu formou státních voucherů na dovolenou v Česku a to bez přispění zaměstnavatele, snížení DPH na veškeré služeb cestovního ruchu na 10 procent a prodloužení programu Antivirus“, dodal Viliam Sivek, předseda Fóra cestovního ruchu ČR.

Posílení konkurenceschopnosti

„Podle průzkumu víme, že téměř šedesát procent Čechů ještě váhá, zda vyrazí na dovolenou po Česku. Právě na ty míří naše kampaň, kterou chceme co nejrychleji pomoci regionům a podnikatelům v cestovním ruchu. Lidem by měla dodat chuť cestovat po českých a moravských krajích a objevovat i taková místa, kam běžně nejezdí,“ uvádí ředitel agentury CzechTourism Jan Herget a dodává: „Současnou situaci se zároveň pokusíme využít k posílení konkurenceschopnosti, přičemž cestu vidím v digitalizaci cestovního ruchu a využití chytrého marketingu.“

MMR ve spolupráci s partnery a CzechTourism bude bedlivě sledovat a vyhodnocovat obsazenost ubytovacích kapacit na letní sezonu i po jejím skončení. Na letošní léto je zatím aktuální obsazenost v horských oblastech kolem 60 % v hlavní sezoně (červenec a srpen) a 30 % v září. V krajských městech je obsazenost naopak do 10 % přes prázdniny a cca 30 % v září. Ukázkovým příkladem je Ostrava, která byla celý červenec vyprodaná díky festivalům Colours of Ostrava a Beats for Love. Nyní tak aktuálně kvůli vládním opatřením eviduje obsazenost pouhých 5 %. Z hlediska přenocování jsou klíčové lázeňské služby, kde se odehraje téměř 25 % celkového počtu přenocování, a to zejména díky nadprůměrné délce pobytu. Z hlediska útrat je klíčová kongresová turistika, která přináší až dvojnásobně vysoké útraty ve srovnání s klasickým leisure turismem.

Zdroj informací

MMR a NejBusiness.cz

Datum

11. května 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

Reklama

Page generated in 1.4216 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál