Vliv e-commerce na HDP se v roce 2020 zvýší

Vliv e-commerce na HDP se v roce 2020 zvýší

Na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Vůči ostatním odvětvím ekonomiky ji dokonce čeká silnější postavení. Daří se i zásilkovým a kurýrním službám či call centrům, které jsou na elektronické obchodování navázané. V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %.

Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.Zavřené obchody a podniky znamenají pro řadu českých prodejců těžké období –

ne však pro ty, kteří podnikají online. „Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ. Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o 20 %

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo dezinfekci.

„Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než dvacet procent. Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty. „Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím, že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

Nepostradatelná role call center

Karanténní opatření, informace ohledně šíření COVID-19 nebo prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky hygienických stanic byly stejně jako informační Covid linka 1212 v prvních týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až 4x vyšší počet hovorů. Call centra ale nevypomáhaly jen přetíženým ústřednám. Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb.

„Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

V sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %. Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let.

O Admez

Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) se stará o kultivaci a propojení firem v oblasti direct marketingu, prodejů na dálku a kontaktních center. Plní roli partnera pro networking, vzdělávací organizace i obchodní komory.

www.admez.cz

Zdroj informací

Admez a NejBusiness.cz

Datum

29. dubna 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

Reklama

Page generated in 3.2012 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál