Až 20 % firem očekává problém se splácením emitovaných dluhopisů

Až 20 % firem očekává problém se splácením emitovaných dluhopisů

Český trh s firemními dluhopisy roste, během posledních čtyř let se jejich počet zdvojnásobil. Stále častěji je využívají malé a střední podniky. Podle kvalifikovaného odhadu analytiků z poradenské společnosti Moore Czech Republic ale má, nebo v nejbližší době bude mít, až 20 % podniků problém se splácením dluhu. Firmy nejčastěji emitují dluhopisy v nižším objemu za účelem financování určitého záměru. Tímto principem se blížíme západním státům, kterým se skladbou i charakterem využívání dluhopisů vyrovnáme zhruba do sedmi až deseti let.

Změny trendu na českém trhu s korporátními dluhopisy přišly v roce 2016. Jejich počet se tehdy z bezmála čtyř tisíc cenných papírů v předešlém roce navýšil na více než 13 tisíc kusů. Ke konci roku 2019 se tento počet pohyboval na dvojnásobku. Financování formou dluhopisů si oblíbily především společnosti, které do té doby neúspěšně žádaly o úvěry v bankách. Úvěry často nezískaly kvůli své krátké historii, díky níž nebyly pro banky dostatečně stabilními a bonitními z hlediska splácení závazků, případně s ohledem na nemožnost poskytnout požadované zajištění, např. nemovitostí.

Firmy přecházejí k dluhopisům i kvůli jednoduchosti

Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic, konstatuje: „Banky zpřísňují podmínky, které musí firmy splnit, aby úvěr získaly. Překážkou může být například podnikání v pronajatých prostorách, typicky v obchodním centru, kdy nemovitost nemůže sloužit jako zástava.“ Některé firmy by nárok na úvěr měly, ale nedokážou buď srozumitelně vysvětlit svůj záměr, anebo zkrátka vyhodnotí dluhopisy jako jednodušší a rychlejší variantu. Pokud podnik v bance projde schvalovacím řízením, půjčka je následně rozfázovaná a dlužník musí peníze použít na konkrétní činnost, kterou půjčku odůvodňuje. „Pro dluhopisy naproti tomu mluví flexibilita. Firma získá kapitál a jejím jediným závazkem je splácení. Nemusí dokazovat, kdy a na co jej využila,“ vysvětluje přínos pro firmy Petr Kymlička.

Dluhopisy mají často výnosnost v rozmezí pěti až jedenácti procenty. Spolu s výnosem se ale zároveň zvyšuje riziko, že dlužník nebude schopný své závazky splácet. „Podle našich odhadů nedokáže své závazky splácet až dvacet procent emitentů,“ říká Petr Kymlička, a dodává: „Je samozřejmě těžké odhadnout, jak se na tomto v budoucnosti podepíše aktuální ekonomická situace způsobená pandemií koronaviru. Rozhodně však bude znamenat další ohrožení méně bonitních firemních dluhopisů.“ Firmy stále častěji emitují dluhopisy v nižším objemu za účelem financování určitého záměru. Tímto principem se podle odborníků z Moore Czech Republic blíží Česká republika západním státům. Skladbou i charakterem využívání dluhopisů by se Česko mohlo se západní praxí srovnat do sedmi až deseti let.

V Německu a Francii dominují malé a středně velké podniky

Německý a francouzský trh s cennými papíry patří k největším v Evropě. Zatímco do roku 2012 na německém trhu Schuldschein Market dominovaly z 60 % velké firmy, od roku 2013 se karta obrátila ve prospěch malých a středních podniků. Ty v současnosti vypisují nadpoloviční většinu emisí. Na francouzském trhu Euro-PP Market je změna ještě výraznější. Z 37 % v roce 2012 dosáhly malé a střední podniky na podíl 85 % v roce 2016. I v České republice se s korporátními dluhopisy učily nejdříve velké firmy – první dluhopis vydala v roce 2000 automobilka Škoda Auto.

Zdroj informací

Moore Global a NejBusiness.cz

Datum

4. dubna 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.6566 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál