Příběh NETISu: Naplnění vize moderního zemědělství

Příběh NETISu: Naplnění vize moderního zemědělství

Společnost NETIS, a. s. vznikla v roce 1994 se zaměřením na zemědělskou prvovýrobu. Specializaci je výroba mléka. Aktuálně skupinu kolem společnosti NETIS, a. s. tvoří 6 firem, přičemž 3 jsou úzce specializovány na zemědělství, další provozuje obchod s potravinami, jedna se zabývá investicemi do nemovitostí a poslední byla založena za účelem výstavby FVE elektrárny.
V současné době hospodaří na 3800 ha půdy, má 1500 dojnic s roční produkci mléka 19,3 mil. l mléka , 1500 jalovic, pronajímá kolem 40 bytů a kolem 50 komerčních prostorů, provozuje 7 prodejen se zemědělskými produkty a od roku 1990 prodejnu potravin v Jablunkově.

Působí od Mostů u Jablunkova až po Ostravu a zaměstnává kolem 160 zaměstnanců. Obrat firem v roce 2024 činil 526 mil. Kč.

Přinášíme rozhovor s Ing. Robertem Cieslarem, který je předsedou představenstva společnosti NETIS, a.s.

Jak a kdy firma vznikla, co bylo inspirací pro její vznik?

Firma vznikla v roce 1994 jako NETIS, s. r. o. a v roce 1999 se transformovala na a. s. Firmu založilo 5 společníků, kteří na základech bývalého JZD začali budovat moderní zemědělství založené na dojeném skotu. Využilo se znalosti ze západního světa, zejména z USA a nakoupila se zvířata z Německa, které tvořily základ holštýnského stáda s užitkovosti cca 13.000 l mléka ročně.

Historie a významné milníky firmy?

  • 1994 založení společnosti NETIS, s. r. o.

  • 1999 transformace na NETIS, a. s. spojená s vysokými investicemi do farmy
    v Návsí

  • 2000 rozšíření do Dolní Lutyně – koupě jednoho z bývalých statků

  • 2002-2006 rozsáhlé investice do farmy v Dolní Lutyni a postupné rozšíření chovu až na 750 ks dojnic

  • 2006 akvizice 5 obchodů a založení divize maloobchodu

  • 2012 akvizice farmy v Rychvaldu

  • 2015 - 2021 odkup bývalého kulturního domu v Jablunkově a výstavba komerčních prostor a 26 bytů v centrum Jablunkova

  • 2023 akvizice společnosti Agricoop Třinec, a. s.

  • 2024 akvizice cca 1000 ha pozemků ve Stonavě

  • 2024 investice do rozšíření kapacity farmy v Dolní Lutyni až na 1100 ks dojeného skotu – výše celkových investic během 2 let cca 150 mil. Kč

Společnost ročně investuje nemalé finanční prostředky do modernizaci svých farem a nákupu zemědělské techniky, odkupu pozemků.

Čemu se v současnosti firma nejvíce věnuje, jaké jsou její důrazy a hodnoty?

Společnost se během posledních 5 let dosti rychlým tempem rozšířila a postupně si buduje i jiné zaměření než zemědělství.

Rozšířili jsme portfolio maloobchodu, vybudovali přes 40 bytových jednotek a podstatným způsobem zefektivnili využití komerčních prostor zejména v oblasti kolem Třince. Zemědělství je a bude i nadále podstatnou části našeho podnikání a tvoří cca 70 % tržeb.

Ve společnosti klademe velký důraz na firemní kulturu a dlouhodobé vztahy. V současné době je prvních 6 kolegů, kteří mají zaměstnanecký poměr s firmou delší než 30 let, 20 % zaměstnanců je ve společnosti 20-30 let a dalších 20 % v rozmezí 10-20 let. Když si toto uvědomíme, tak cca 50 % všech našich kolegů je s námi více než 10 let a to je pro vedení firmy a majitele důkazem toho, že se snažíme udržovat ve společnosti určitý sociální směr a dlouhodobé vazby.

Snažíme se aplikovat křesťanské hodnoty i do komerční sféry a budování vztahů i na neformální úrovní je jednou z důležitých součástí budování kultury firmy.

V současnosti probíhá generační výměna ve společnosti a všech 5 zakladatelů má své potomky aktivní ve společnosti. Postupně se od roku 2002 do 2021 zapojovali do aktivit firmy a nyní jsou připraveni na další rozvoj a vedení společnosti.

Osobně jsem aktivní ve společnosti od roku 2002, vedení a rozvoj mám na starosti od roku 2008 a toto je pro mne osobně jedna z největších výzev za posledních 10 let 128522.

Vize a plány pro budoucnost?

V současné době klademe vysoký důraz na práci s budoucnosti našich zaměstnanců. Snažíme se být sociálně orientovanou společnosti a uvědomujeme si, že věkové rozložení obyvatelstva do budoucnosti nezajistí pro současné zaměstnance jistoty důchodu. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli financovat v maximální míře produkty zajišťující spoření na důchod. Pro kolegy, kteří jsou s námi déle než 20 let poskytujeme příspěvek ve výši maxima, tj. 4 000 Kč/měsíčně a snažíme se v této oblasti i vzdělávat naše zaměstnance.

Je to jedna z oblastí, kde vidíme prostor pro dlouhodobé budování pracovních vztahů a určité vedení k zodpovědnosti.

Co se týče rozvoje firmy, tak tam nás čeká období stabilizace. Po divokém období 2023-2024 je nutné investovat do provozu a rozvoje nemalé finanční prostředky. Budujeme farmu v Dolní Lutyni, kde vznikne prostor až pro 1 100 ks dojnic na jednom místě. Během let 2024-2025 zapojujeme nově pořízené společnosti a pozemky do dennodenního fungování naši společnosti. Tento proces by nám měl zajistit určitou stabilitu fungování zemědělské části našeho podnikání a otevřít prostor pro mimozemědělské činnosti.

Rozvíjíme své nemovitostní portfolio a plánujeme výstavbu komerčních nemovitostí v Třinci. Tato oblast je velice závislá na fungování regionu, zejména Třineckých železáren a s ním souvisejícím rozvojem malého a středního podnikání.

Chceme být nejen firmou se špičkovým zemědělstvím, ale rovněž firmou, která je zodpovědná k regionu.

Nejtěžší chvíle v historii firmy a jak (díky čemu nebo komu) se vše zvládlo?

Postupně se objevují menší nebo větší krize v zemědělství – 2008-2009, 2015-2016, 2021. Vysoké inflační tlaky od roku 2022. Covid. Záplavy v minulých letech…

Krize, katastrofy, problémy v pracovních vztazích, problémy s dodavateli/odběrateli, konkurenční prostředí… toto vše patří k podnikání a s ohledem na to, že se snažíme zaměřovat na dlouhodobé cíle, tak toto jsou momenty, které by nás měly naopak posílit a nasměřovat k dalšímu rozvoji a inovacím.

Každá krize je časem, kdy se člověk na chvíli zastaví, zamyslí a má čas přemýšlet nad tím, co by příště udělal lépe, aby se chyby, které může ovlivnit neopakovaly. Záležitosti, které neovlivníme, nad nimi nemá smysl polemizovat, ale snažit se přizpůsobit tak, abychom minimalizovali dopad na chod společnosti.

Osobně jsem věřícím člověkem a snažím se aplikovat to, co mi Bůh osobně dává do soukromého života i do chodu firmy. Je to složité, jelikož se pohybujeme v dravém prostředí a slušnost někdy bývá překážkou, ale věřím tomu, že když si člověk vybuduje určitý směr, určité postavení, určité zásady, tak z dlouhodobého hlediska bude sklízet ovoce.

Překážky a výzvy, kterým musela firma v minulosti nebo musí nyní čelit?

Rozlišuji přístup člověka na dva základní směry:

  • jsou lidé, kteří na každý problém vymyslí řešení a
  • jsou lidé, kteří na každé řešení vymyslí minimálně 3 problémy

Snažím se mít v okolí lidi s pozitivním přístupem a slovo, že něco nejde, neexistuje, je neřešitelné, apod. je pro mne známkou toho, že se do problému vložím ještě více a snažím se najít řešení. Neřešitelné problémy jsou základem posunu společnosti dále a nutí nás neustále přemýšlet, tvořit a inovovat.

Potkali jsme se s mnoha problémy a nemá smysl je rozepisovat, ale možná zmíním jeden, a to problémy se zaměstnanci. Když jsme nevěděli, jak se dál posunout a zdálo se nám to neřešitelné, tak jsme začali investovat peníze do bydlení.
Najednou se nám otevřela možnost zaměstnat i obyvatelé z větší vzdálenosti od našich farem. Můžeme nabídnou jednoduché bydlení i pro lidi, kteří spadli do dluhové pasti a zároveň jim pomáháme i tyto problémy aktivně řešit. Můžeme nabídnout dostupné bydlení a určitou slevou oproti komerčnímu bydlení pro naše zaměstnance. Je to opět jeden ze směru sociálního přemýšlení vedení naší společnosti.

Obrovským problémem ČR je byrokratická přebujelost a chaos v legislativním prostředí. To, co funguje se neustálé mění, byrokratizuje a vybírání nesmyslných pokut a vymáhání různých opatření na podnikatelích je z mého pohledu určitou formou „další daně“ na firmy.

Evropa v mnoha ohledech nemá špatné myšlenkové pochody, ale zabíjí vlastní podnikatelské prostředí tím, že nařízení musejí splňovat evropské firmy, ale bič na mimoevropské prostředí je nulový. Tím dochází ke snižování konkurenceschopnosti evropských firem ve světovém měřítku. Výroba ze třetích zemí je dovážená do EU bez toho, aby byla nějakým způsobem omezována a bylo nutné dodržovat přísné normy. Tímto směrem se to ubírá nejen v zemědělství, ale co je horší, tak napříč celým průmyslem…

Nechci být pejorativní, ale dlouhodobě tvrdím, že: „Svět se řítí do ř…, ale Evropa našla zkratku“.

Tato myšlenka vychází z toho, že se společnost stává bohatou a tím se neřeší základní potřeby člověka, ale nesmysly, které nikomu nic nepřinášejí. Člověk je tvor nepoučitelný a každá vyspěla společnost v historii lidstva nakonec dospěla k zániku. Mám obavu, že se jako společnost dostáváme na stejnou cestu.

Jaký má firma vztah ke svým zaměstnancům, jaké má potřeby v oblasti HR?

Jak jsem zmínil výše, tak se snažíme udržovat určité sociální prostředí. V současném světě je těžké lidem vysvětlit určité dlouhodobé směřování. Vše je stavěno na tom, že člověk musí mít všechno hned a spotřeba je hnacím motorem celé ekonomiky.

V oblasti personalistiky jsme toho hodně zaspali. Nebrali jsme za nutné budovat určitý brand společnosti navenek. Brali jsme, že jsme jen zemědělci, kteří to nepotřebují. Měli jsme fungující zázemí, 2-3 odběratele, kteří dělali 80-90 % obratu, zaměstnance, kteří jsou loajalní a dlouhodobě s námi fungují. Dokázali jsme se vždy domluvit a vytvořit i neformální prostředí pro budování vztahů.

Svět se mění a při generační výměně poznáváme, že zemědělství je snad tím posledním, kde člověk může skončit. Málokdy se stává, že se někdo nadchne pro tento sektor.

Je na nás, abychom společnosti ukázali, že zemědělství je velice moderním prostředím. Nové stroje jsou mnohdy komfortnější než luxusní automobily. Využití výpočetní techniky a inovativních řešení v živočišné výrobě funguje nespočet, ale víme, že toto bude vždy hodně náročné na lidské práci.

Vidím obrovské rezervy v budování renomé zemědělství a celkově sektoru výroby potravin. Toto je velká výzva pro celý náš sektor.

Jak je na tom firma po finanční stránce, jaké jsou největší potřeby?
Jaký máte pohled na dotace?

Zadlužení společnosti jsme se snažili udržovat na úrovní 6-10 % vůči obratu. V posledních dvou letech jsme obrovským způsobem investovali a toto samozřejmě nešlo udělat z vlastních prostředků, aktuálně se zadlužení pohybuje na úrovní cca 40 % z obratu, ale je nutno zmínit, že za poslední dva roky („v poinflačním období“) jsme rostli o 35 % obratem a o 56 % aktivy společností.

Komunikace s bankami probíhá na velmi vysoké úrovní a i zde se snažíme udržovat dlouhodobé vztahy.

Současné zemědělství je závislé na dotacích, ale vidím zde jedno velké ale… Tvrdím, že kdyby nebylo dotací v zemědělství, tak v konečném důsledku by potraviny zlevnily. Celý tento systém je brutálně byrokratický, podstatnou část, ne-li celou dotací „sežere“ nájemné, dodávky osiv, hnojiv, chémie a i ostatní dodavatele si část dotací ukrojí. Bohužel systém je nastavený tak, že pokud by jste z tohoto systému vystoupili dobrovolně, tak to pravděpodobně ekonomicky neustojíte.

Dotace na stavby nebo pořízení nových technologií občas podaří získat a pomáhá to v dalším rozvoji firmy.

Jaké má firma nejdůležitější či nejzajímavější zákazníky?

Co se týče zákazníků, tak podstatnou část tvoří dodávka mléka, kterou realizujeme přes odbytové družstvo MLÉKO CZ, dále Moravskoslezské cukrovary a obchodníci s komoditami.

Nedílnou součástí je síť obchodů se zemědělskými komoditami a prodejna potravin. Zde se snažíme udržet určitou tradici a jsme vděční za všechny naše zákazníky nejen z jablunkovska, třinecka, bohumínska, ale i z větších vzdálenosti.

Nejzajímavější obchodní partneři?

Snažíme se udržovat portfolio stálých dodavatelů. Ikdyž to není jednoduché, tak se snažíme preferovat české dodavatele. Za dobu fungování společnosti jsme si vytvořili vzájemné vztahy, které fungují víceméně na slovní domluvě a podání ruky. Smlouva je vždy jen formální části obchodu.

Vážíme si vzájemné důvěry a respektu, který k sobě máme.

Co nesnáším je, když dodavatel, popř. odběratel na Vás pořád něco zkouší, po dokončené výběrovce najednou je schopen cenu snížit/zvýšit nad rámec vítězné nabídky a nakonec je ještě rozčílen, že ho už do výběrových řízení nezvete. Pro mne osobně to je ztracený čas a navíc i ztracená důvěra, čímž se dlouhodobé vztahy nebudují.

Razíme filozofii, že raději uděláme víc obchodů s menším ziskem, ale spolehlivými partnery, než jeden velký obchod, který ale je jednorázovou záležitosti a mnohdy s vyššími riziky a rizikovějším partnerem.

Nejzajímavější zakázky a projekty?

Neustále se snažíme investovat, rekonstruovat, budovat. Zemědělství je takovým neverending investičním procesem 128522 Každý projekt má svá specifika a je radostí když se rozjede a začne fungovat. Aktuálně je to pro nás stavba nové stáje v Dolní Lutyni (viz. foto a záběry ze vzduchu).

Jeden z projektů, který se nám velice líbil a funguje je multifunkční budova v Jablunkově.

Co konkurence?

Největší konkurence je v našem základním výrobním kameni a to je zemědělská půda. Bohužel dotační systém někdy láká k tomu, aby se půdu využívalo neprodukčním stylem, což je lukrativnější a přitahuje to do oboru i konkurenci, které záměrem není vyrábět potravinu nebo surovinu pro potravinu, ale využívat výhod přebujelého evropského dotačního systému.

Naopak si vážím kolegů a malých zemědělců, kteří něco budují, zadlužují sebe i své rodiny, pracují 24/7, aby mohli vyrábět potraviny pro naší společnost.

Řešíme to tak, že se snažíme udržovat dobré vztahy s majiteli půdy. Nakupujeme půdu, ale ne pro spekulativní účely, ale za účelem zachování našeho vlastního podnikání. Udělali jsme akvizice, kdy jsme koupili společností v blízkém okolí.

Firma a společenská odpovědnost?

Co se týče komunikace s okolím, zejména okolními obcemi, tak se snažíme být velice aktívní. Byli jsme jedněmi ze zakladateli MAS Jablunkovsko a Enerkomu. Určitou formou přispíváme na lokální a vesnické akce. V rámci možnosti vycházíme obcím vstříc a snažíme se, aby to bylo dlouhodobé partnerství. Vážíme si přístupu starostů jednotlivých obcí a komunikaci s nimi považujeme jako důležitou součást našeho podnikání.

Jak jsem již zmínil výše, tak vycházím z křesťanského prostředí. Má víra v Boha a náležitost ke sboru v Hrádku je pro mne osobně obrovským hnacím motorem. Měl jsem v životě štěstí, že jsem se mohl obklopit tak skvělými lidmi a že můžeme spolu budovat určitý vyšší cíl, a to nejen v podnikání, ale i soukromém životě.

Určitým způsobem se snažíme s manželkou svému okolí vracet to čím nás Bůh obdařil a co vše nám dal. Nechci to konkretizovat, ale je to ten vyšší cíl, který nám přináší větší potěšení než hmotné statky.

Ve firemním prostředí je to trošku náročnější, jelikož se na tom musí shodnout větší počet společníků, ale vždy když se objevil určitý projekt, problém, výzva, tak jsme se jednohlasně shodli a dobrou věc podpořili nebo pomohli lidem v problému.

V hlavě nosím určité projekty, ale ty nejprve musíme společně domyslet a následně realizovat v praxi. Ale to necháme na někdy příště… 128522

 

Děkujeme za rozhovor...

 

Petr Hamrozi
NejBusiness.cz

 

Zdroj informací

NETIS, a.s. a NejBusiness.cz
Foto a video: NETIS, a.s.

Datum

24. dubna 2025

Fotogalerie

Page generated in 1.2727 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál