Meziroční pokles tržeb v oblasti služeb se v lednu nepatrně zmírnil z předchozích -13,4 % na -12,6 %. Oproti prosinci totiž tržby vzrostly o 1 %, a to i přesto, že v lednu došlo k opětovnému zpřísnění protiepidemických opatření. Přispěly k tomu především vyšší tržby v segmentu informačních a komunikačních činností, které se zvýšily meziměsíčně o 6,2 %. Mimo tradičních ICT oborů se v lednu dařilo také tvůrcům filmů, televizních programů a hudebních nahrávek, jejichž tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33,3 %. Nenaplněná touha po cestování se i nadále odrážela v růstu tržeb cestovních kanceláří a agentur, kde tržby rostly již třetí měsíc v řadě. Ruku v ruce s tím rostou i tržby za prodej letenek, avšak o poznání mírnějším tempem.
Celkově lze považovat dnešní čísla za relativně pozitivní signál, když k meziměsíčnímu nárůstu tržeb došlo ve velké části služeb. Hlavním vysvětlením je to, že alespoň část prodejů se přesunula na internet. V porovnání s maloobchodem je zde však prostor výrazně omezený, když řada služeb se jednoduše bez osobního kontaktu provozovat nedá. To dokládá i přetrvávající meziroční pokles tržeb o více než 10 %. Nejhorší je situace i nadále v oblasti ubytování a stravování. Tam sice tržby v reakci na předvánoční rozvolnění protiepidemických opatření vzrostly v prosinci meziměsíčně o 25,4 %, v lednu však následoval opětovný pokles o 26 %
Další vývoj v oblasti služeb je silně navázán na vývoj pandemie. Ta zatím ustupuje jen velmi zvolna a konec protiepidemických opatření, a s tím související opětovné otevření provozoven obchodů a služeb, je tak stále v nedohlednu. První půle letošního roku tak zůstane ve znamení špatných výsledků. Pro druhou půli roku je nadějí především očkování.
Martin Gürtler, Economist, Investment Banking, Komerční banka, a.s.
15. března 2021