Celková důvěra v českou ekonomiku v únoru překvapivě vzrostla. Zatímco nálada spotřebitelů se zhoršila, podnikatelé byli optimističtější. To je, vzhledem ke zhoršující se pandemické situaci, dobrá zpráva. Je vidět, že podnikatelský sektor se s pandemickou krizí naučil žít. Významnou roli v tom hraje solidní zahraniční poptávka i vývoj v německém průmyslu. Ve srovnání s lednem vzrostl počet podnikatelů, kteří v příštích třech měsících očekávají růst tempa výrobní činnosti. Naopak klesá počet těch, kteří hodnotí celkovou poptávku jako nedostatečnou.
Pozitivní je, že se mírně zvýšila i důvěra ve stavebnictví, které se připravuje na rozjetí sezóny. Pro ni počítá i s náborem nových zaměstnanců. O něco vyšší byla i důvěra v oblasti služeb. Stále vysoký ale zůstává počet podnikatelů v této oblasti, kteří museli přistoupit k propouštění zaměstnanců. Důvěra pak poklesla především mezi spotřebiteli a v oblasti obchodu. Lidé se obávají zhoršení celkové ekonomické situace, finanční situace, růstu nezaměstnanosti i spotřebitelských cen. Jejich poptávka tak může zůstat utlumená a to i po znovuotevření ekonomiky.
Jana Steckerová, Ekonomický a strategický výzkum, Komerční banka, a.s.
24. února 2021